وامداران

ساخت وبلاگ

محبوبیتش به خاطر این بود که خود را جدا از مردم جامعه نمی‌دید و همواره مردم در اولویت زندگی او بودند.

شفاف: کسی را در اطراف و اکناف نمی‌توان یافت که یک دستور مشخص برای رسیدن به اوج در هر حرفه‌ای برای انسان نسخه‌پیچی کند. البته بجز چند فاکتور مشخص مثل تلاش و ممارست و از این دست توصیفات که وجود دارد ولی رسیدن به اوج برای هر کسی تعریفی دارد و آن هم مختص آن شخص است و فقط در سینه وی نهفته است.

در حرفه بازیگری نیز شیوه ستاره شدن به همین صورت است. برای یک بازیگر ستاره، جذابیت و یک حس منحصر به فرد وجود دارد که او را به اوج می‌رساند و وی تبدیل به آیینه‌ای می‌شود که ملتی خود را در آن می‌بینند.

حالا اگر بخواهیم اسم چند بازیگر را در ایران بیاوریم که از ابتدا آنِ بازیگری در وجودشان بوده و هم اکنون به اوج این رشته رسیده‌اند، به طور حتم عزت الله انتظامی از این دست افراد است.

این بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون کار خود را با پرده‌خوانی در تماشاخانه‌ها آغاز کرد و اولین بازی‌اش در سن 25 سالگی در فیلم «واریته بهاری» بود. وی نزدیک به 15 فیلم قبل از انقلاب و قریب به 40 فیلم سینمایی بلند در بعد از انقلاب در کارنامه خود دارد و از این حیث تاکنون کمتر بازیگری به رکورد عزت‌الله انتظامی رسیده است. از معروف ترین کارهایش قبل از انقلاب «گاو» ساخته داریوش مهرجویی و بعد از انقلاب نیز کارهای معروف بسیاری نظیر «اجاره‌نشین‌ها» را تجربه کرده است. آخرین اثرش هم تا کنون در سینما بازی در فیلم «راه آبی ابریشم» بود.

نزدیک به سه سال پیش بود که غزاله سلطانی از کتاب «من عزتم، بچه سنگلج» رونمایی کرد. این کتاب در توصیف «آقای بازیگر» سینمای ایران نوشته شده است.

محبوبیت عزت الله انتظامی به خاطر عجین شدن بازی او با روحیات مردم ایران است. وی که خود را برآمده از دل مردم می‌داند و می‌گوید از تشویق های آنان در تماشاخانه ها پا گرفته و به اینجا رسیده است، به کشورش پایبند بوده و مانند عده ای از هنرمندان در زمان انقلاب به خارج از کشور نرفت و خود را با شرایط این آب و خاک وفق داد و با بازی های درخشانش در این سال ها به هنر بازیگری معنا بخشد.

31 خرداد عزت الله انتظامی وارد 93 سالگی زندگی‌اش می‌شود.

همچنین ایرج راد در مورد عزت الله انتظامی گفت: سالها پشت میزهای دانشگاه در کنار هم بودیم. هرچند آقای انتظامی 21 سال از من بزرگتر است و وی را از زمانی مسئول اداره تئاتر بود، می شناسم.

آقای انتظامی روحیه بسیار شوخ طبعی دارد و در هرجایی باشد موجب ابتهاج گروه می شود و بسیار خیرخواه است. وی تمام تلاش خود را می کند تا یاری‌گر دیگران باشد و در حقیقت دستش به خیر است و همواره در کارهای خیر شرکت می‌کند. به نظر من همان لقب «آقای بازیگر» سینمای ایران برازنده اوست. سال‌های سال آقای انتظامی رئیس خانه تئاتر بود و آنجا برای هنرمندان از جان مایه می‌گذاشت. مهمترین نکته در مورد وی این بود تمام تلاش خود را می کرد تا خانه نشین نشود و این برای یک بازیگر مسن بسیار حیاتی است که بتواند کار کند. از صمیم قلب تولد آقای انتظامی را تبریک می گویم.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 174 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:57

بخشنامه تعیین میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد که بر اساس آن سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران ۱۵۶میلیون ریال در سال تعیین شده است.

تسنیم: رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه تعیین میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق سال 1395 را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است:

با عنایت  به بند (الف) تبصره (6) قانون بودجه سال 1395 کل کشور که به‌موجب آن سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 3-12-1366 و اصلاحات بعدی آن در سال 1395، مبلغ یکصد و پنجاه و شش میلیون (156000000) ریال در سال تعیین گردیده است و براساس ماده 85 قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب 31-04-1394، نرخ مالیات بردرآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر مبلغ مذکور و تا 7 برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد (10%) و نسبت به مازاد آن بیست درصد (20%) است، لذا پرداخت کنندگان حقوق در بخش دولتی و غیردولتی مکلفند حسب مقررات ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات بر درآمد حقوق پرداختی یا تخصیصی به کارکنان خود در سال 1395 را طبق مقررات ماده 85 قانون یادشده محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد ضمن انجام سایر تکالیف قانونی به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند.

لازم به ذکر است با توجه به بخشنامه شماره 1-95-200 مورخ 18-01-1395 مبنی بر کسر و ایصال مالیات حقوق دوماهه اول سال 1395 با اعمال معافیت مالیاتی سال 1394 به‌صورت علی الحساب، تعدیلات مالیات دوماهه مذکور در ماه یا ماههای بعد قابل اعمال خواهد بود.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 180 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:57

قیمت هر اونس طلا پس از رسیدن به رقم پایین ۱۲۸۰ دلار و ۱۵ سنت در اوایل جلسه امروز، با اندکی ترمیم و ۱.۱ درصد افت نسبت به جلسه قبل به ۱۲۸۳ دلار و ۹۶ سنت رسید.

تسنیم: به نقل از رویترز، در حالی که نظرسنجی های انجام شده در آستانه رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نشان می دهد که شانس ماندن انگلیس در اتحادیه بیشتر شده، قیمت طلا روز دوشنبه بیش از یک درصد کاهش یافت.

3 نظرسنجی انجام شده در آستانه رفراندوم روز پنجشنبه نشان می دهد که طرفداران ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا تاحدی بیشتر شده اند، هرچند که تصویر کلی از تقسیم آرا بین طرفداران ماندن و ترک اتحادیه اروپا حکایت دارد.

کاهش نگرانی ها از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب رشد شاخص ها در بازارهای آسیایی و افزایش ارزش استرلینگ شده و اشتهای سرمایه گذاران به دارایی های پرریسک را بالا برده است. این شرایط موجب آسیب دیدن قیمت طلا شده است.

رای مردم انگلیس به جدایی از اتحادیه اروپا می تواند این اتحادیه را با رکود مواجه سازد و ضمن وارد آوردن فشار بر اقتصاد جهانی، تقاضا برای خرید دارایی های کم ریسک مانند طلا را افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا پس از رسیدن به رقم پایین 1280 دلار و 15 سنت در اوایل جلسه امروز، با اندکی ترمیم و 1.1 درصد افت نسبت به جلسه قبل به 1283 دلار و 96 سنت رسید.

قیمت طلا در پایان معاملات روز جمعه 1.5 درصد افزایش یافته بود و بزرگترین رشد قیمت یک روزه از روز سوم ژوئن تاکنون به ثبت رسیده بود. قیمت فلز زرد در روز پنجشنبه هفته گذشته نیز به بالاترین رقم از اوت 2014 رسیده بود.

قیمت طلای آمریکا هم امروز با 0.6 درصد کاهش به 1287 دلار و 30 سنت رسید.

اما با این وجود، همچنان تا حدی خوش بینی در بازار وجود دارد به نحوی که حجم دارایی های اس پی دی آر گلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا روز جمعه با 0.59 درصد افزایش به 907.88 تن رسید که بالاترین رقم از سپتامبر 2013 تاکنون بود.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 183 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:57

نشریه اقتصادی فوربس اعلام کرد بازار وال استریت واکنش مثبتی به قرارداد احتمالی شرکت بوئینگ با ایران نشان داد به‌نحوی که ارزش سهام این شرکت پس از انتشار خبر خرید ۱۰۰ هواپیمای بوئینگ توسط ایران افزایش یافته است.

تسنیم:به نقل از پایگاه خبری فوربس، در حالی که ایران برای اولین بار در چند دهه گذشته، در حال باز کردن بازارهای خود به‌روی هواپیماهای آمریکایی است، این کشور در حال آماده شدن برای ثبت سفارش خرید 100 فروند هواپیما از بوئینگ است.

اگر دولت آمریکا با این قرارداد موافقت کند، این معامله بزرگی برای بوئینگ خواهد بود، این در حالی است که بوئینگ در تلاش است تا از رقابت با رقیب اروپایی خود ایرباس که اوایل امسال قرارداد مشابهی را با ایران منعقد کرده، باز نماند.

بازار وال استریت واکنش مثبتی به قرارداد احتمالی شرکت بوئینگ نشان داده، به‌نحوی که ارزش سهام این شرکت پس از انتشار خبر افزایش یافته است.

سفارش خرید از بوئینگ همچنین معامله بزرگی برای شرکت‌های آمریکایی خواهد بود که مشتاق همکاری با ایران هستند، و سیگنالی خواهد بود مبنی بر آب شدن یخ روابط تجاری بین دو کشور که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌شدت کاهش یافته است.

در حالی که ظاهراً ایران خود را برای برقراری روابط مجدد با آمریکا آماده می‌کند، تهران تلاش دارد وابستگی خود به دلار را کاهش دهد و در تجارت بین المللی خود از ارزهای دیگر استفاده نماید. در ماه فوریه، ایران اعلام کرد که می‌خواهد هند و دیگر مشتریان نفتی‌اش، بدهی نفتی خود به این کشور را به یورو و نه به دلار پرداخت کنند، همین سیاست در معاملات نفتی آینده نیز اتخاذ خواهد شد.

اما آیا این سیاست درباره معامله با بوئینگ نیز اعمال خواهد شد؟ نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد.

آنچه ما می‌توانیم بگوییم این است که اگر ایران خواهان پرداخت به یورو باشد، این به‌منزله مانعی درمسیر احیای روابط تجاری بین دو کشور خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری از نهایی شدن مذاکرات خرید 100 هواپیما توسط ایران از شرکت آمریکایی بوئینگ خبر داده است.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 193 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:08

«آن روز به‌خاطر اضطرابی که داشتم نتوانستم عکس‌های زیادی بگیرم. در عکسی هم که از چمران گرفتم، نمی‌دانم در ذهن او چه می‌گذرد. هیچ‌وقت هم در این‌باره با او صحبت نکردم.»

چمران

ایسنا:محمدی‌فرد در نخستین تجربه‌ی عکاسی‌اش از شرایط دشوار و خطرناک جنگی، با مصطفی چمران همراه بود. در عملیاتی پارتیزانی که محمدی‌فرد همراه چمران و نیروهایش به چند قدمی دشمن رفت، عکس‌هایی با دوربین‌اش به ثبت رسید که نمودی از حال و هوای آن روزهای یکی از معروف‌ترین فرماندهان جنگ است.

در یکی از عکس‌هایی که محمدی‌فرد در این عملیات گرفته، چمران در راه بازگشت از عملیات، گوشه‌ای را برای استراحت خود و نیروهایش در نظر گرفته و با چهره‌ای خسته و نگاهی خاص، به دوربین محمدی‌فرد خیره شده است. محمدی‌فرد داستان ثبت این عکس را به‌مناسبت ۳۱ خردادماه (سالروز شهادت مصطفی چمران) روایت کرد.

این عکاس درباره‌ی حضورش در این عملیات به ایسنا گفت: این عکس در اولین عملیاتی که همراه مصطفی چمران بودم، در منطقه‌ «ده خرما» گرفته شد. در این عملیات، مصطفی چمران و گروهش قرار بود یک عملیات پاتیزانی انجام دهند و ضربه‌ای را به دشمن بزنند و بازگردند. این عکس زمانی ثبت شد که چمرانِ خسته در راه طولانی برگشت، زمانی را برای استراحت در گوشه‌ای توقف کرد.

او ادامه داد: آن روز به‌دلیل اضطرابی که داشتم، نتوانستم عکس‌های زیادی بگیرم. در عکسی که گرفته‌ام نیز نمی‌دانم در ذهن چمران چه می‌گذرد. هیچ‌وقت هم در این‌باره با او صحبت نکردم. حضور در این عملیات، اولین تجربه‌ای بود که در آن، سبک خاصی از جنگ را تجربه می‌کرد و بسیار برایم جالب بود. در کنار جالب بودنش خیلی هم ترسیدم، چون نیروها بسیار به دشمن نزدیک شده بودند.

محمدی‌فرد همچنین اظهار کرد: چمران بسیار رفتار مهربانانه‌ای با من داشت. روز قبل که به دیدن او در کاخ استانداری اهواز رفتم، به من گفت نمی‌ترسی همراه ما بیایی؟ آن موقع که ۲۰ سالم بود و غرور داشتم، گفتم نمی‌ترسم، اما آنچه را که در عملیات اتفاق افتاد، فقط در فیلم‌ها دیده بودم. وقتی جلو رفت تا وضعیت دشمن را بررسی کند، من را هم همراه خودش برد. آن لحظه‌ای که گفت سرم را بلند و آرام به روبه‌رو نگاه کنم، تمام بدنم را عرق سردی پوشاند.

این عکاس اضافه کرد: چیزی که در ذهنم خیلی پررنگ مانده، این است که حتی یک‌بار ندیدم چمران عقب‌تر از نیروهایش حرکت کند. همیشه جلو و پیشاپیش آن‌ها بود. حرکت او خیلی برایم عجیب بود. به نیروهایش می‌گفت عقب بمانند تا خودش برود جلو و نگاهی به وضعیت دشمن بیندازد. او هیچ‌وقت پشت سر کسی حرکت نمی‌کرد.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 184 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:47

ورود احتمالی تعداد قابل توجهی هواپیمای مسافرتی به ایران در طول ماه‌ها و سال‌های آینده باعث شده بلندپروازی‌های مسوولان این صنعت قدری نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. بلندپروازی‌هایی که این بار گریبان بخش قابل توجهی از ناوگان فعلی ایران را خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، ایران با توجه به جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی خود و موقعیت خاص جغرافیایی که دارد نیاز جدی به افزایش تعداد هواپیماهای فعال در ناوگان خود داشته و از این‌رو در برنامه‌های سال‌های آینده خود صحبت از خرید ۵۰۰ هواپیمای جدید مسافری می‌کند.

این صحبت‌ها با اجرایی شدن برجام به حقیقت بیشتر نزدیک شده تا جایی که پیش قرار‌داد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس رسما به امضاء رسیده و حالا صحبت از آن است که قرار‌داد ۱۰۰ فروند بوئینگ جدید نیز به امضاء برسد.

قرار‌دادن این رقم‌ها در کنار ۲۰ فروند هواپیمای ATR خریداری شده از کشور ایتالیا نشان از آن دارد که ایران نیمی از این راه را در مدتی بسیار کوتاه طی کرده است.

رسیدن هواپیماهای جدید به معنای آن خواهد بود که دست ایرلاین‌های داخلی در انتخاب نوع هواپیما و مسافت در نظر گرفته شده برای پرواز بسیار باز خواهد بود. موضوعی که طبق گفته‌های رییس سازمان هواپیمایی تاثیری جدی در آینده‌ ناوگان فعلی کشور خواهد گذاشت.

براساس اعلام عابدزاده در آینده از حدود ۲۵۰ هزار هواپیمای فعلی بیش از ۲۳۰ فروند دیگر امکان پرواز نخواهند داشت و با هواپیماهای جدید جایگزین می‌شوند. آماری که نشان از آن دارد که ایران باید با ۹۲ درصد از هواپیماهای فعلی خود خداحافظی کند.

این مساله از دو منظر اهمیتی بالا دارد از یکسو نشان از قدرت‌یافتن دوباره ایران در بازارهای جهانی دارد که در ماه‌های آینده از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود و از سویی دیگر نشان از شرایط نه چندان مطلوب ایرلاین‌های داخلی از نظر مدیریت ناوگان دارد. موضوعی که با قرار‌دادهای جدید بسته شده نگرانی‌ها در رابطه با آن از بین خواهد رفت.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 177 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:47

طهماسب مظاهری رشد نقدینگی مناسب تا پایان سال جاری را برابر با ۱۰ درصد می‌داند و معتقد است یکی از راه‌کارهایی که دولت می‌تواند به وسیله آن رشد نقدینگی را کنترل کند این است که با چاپ پول مانند اکل میت(خوردن گوشت مرده) رفتار کند.

طهماسب مظاهری

شفاف:بر اساس آخرین اطلاعات بانک مرکزی نقدینگی به بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. رقم قابل توجهی که به دلیل تورم تک رقمی  قابل درک نیست و عده‌ای از آن به عنوان معمای نقدینگی یاد می‌کنند و این سوال را مطرح می‌کنند که چرا با وجود این حجم از نقدینگی رشد قابل توجهی هم در اقتصاد ایران مشاهده نمی‌شود.

طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی پیشین این معما را حل کرده است. او بدهکاری دولت به بانک‌ها و عدم امکان پس دادن وام توسط مشتریان بانک را از عوامل قفل شدن نقدینگی می‌داند و معتقد است این شرایط ماندگار نیست و با پرداخت بدهی‌ها، نقدینگی به جریان می‌افتد و دولت باید از بروز تورم چشمگیری که این نقدینگی می‌تواند بر اقتصاد ایران تحمیل کند، ‌ پیشگیری کند.

طبق آمارهای بانک مرکزی اکنون بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد کشور وجود دارد. می‌شود توضیح دهید عناصر اصلی نقدینگی اقتصاد کشور چه عواملی هستند؟

در بحث حجم ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی که از آن صحبت می‌شود، ابتدا باید در نظر داشته باشید که این حجم از نقدینگی مربوط به بخش خصوصی است و منابع پولی و نقدینگی‌ بخش دولتی در این رقم ذکر نشده است. بنابراین کل نقدینگی که در اقتصاد کشور وجود دارد، بیش از این رقم است و باید به رقم مذکور، نقدینگی دولت را اضافه کرد. رقم نقدینگی مربوط به دولت در گزارش‌های بانک مرکزی قابل پیگیری است. رقم محرمانه‌ای نیست و می‌توان عدد آن را به راحتی پیدا کرد.

درباره عناصر نقدینگی نیز باید بگویم که شامل سه جزء اصلی است. یک جزء از آن اسکنانس و مسکوکی  است که بصورت پول نقد در دست مردم  وجود دارد  و جزء دوم نقدینگی شامل سپرده‌های دیداری است که صورت حساب‌های جاری بانک‌ها و سپرده‌های کوتاه‌مدت قرض‌الحسنه در بانک‌ها وجود دارد.

جزء سوم نقدینگی نیز سپرده‌های سرمایه‌گذاری، میان‌‌مدت و بلند‌مدت مردم در بانک‌هاست. موارد مطرح شده را می‌توان عناصر اصلی نقدینگی در کشور دانست و البته چند جزء کوچکتر هم وجود دارد که چندان حایز اهمیت نیست.

چرا این حجم از نقدینگی اکنون منفعل مانده است؟

همانطور که گفتم وقتی از نقدینگی صحبت می‌شود منظور سپرده‌های جاری، قرض‌الحسنه یا پول نقد مردم است. بنابراین هر جزء از این نقدینگی صاحب دارد و قاعدتا هر کسی که صاحب هر مقدار از این نقدینگی است، از ۱۰۰ هزار تومان گرفته تا مبالغ بالاتر، ‌ به فکر این است که از این دارایی به نحو مناسبی بهره‌برداری کند و به دنبال راه‌هایی می‌گردد که پولش را به صورت امن نگهداری کند که از دستبرد حوادث مصون بماند، ارزش پولش حفظ شود و اگر بتواند سود متناسب و حلالی به دست آورند. این موضوعی است که همه کسانی که ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان را به دست دارند، ‌لحاظ می‌کنند. یعنی همه به دنبال جایی با سودآوری بالا هستند و این‌طور نیست که این پول راکد، منفعل و بی‌خاصیت باشد.

چرا آثار تورمی‌ آن بروز  نمی‌کند؟

ترکیب این نقدینگی و شکل اضافه شدن آن به نوعی بوده است که اکنون بخش بزرگی از نقدینگی در حساب بانک‌هاست، ولی در لیست مطالبات بانک‌ها از دولت، وام‌گیرندگان یا اوراق مشارکت وجود دارد و امکان پرداخت نقدی آن وجود ندارد که بتواند دنبال کالا یا خدمتی بگردد. در واقع نقدینگی اکنون قابلیت تقاضای کالا و خدمات را ندارد.

برای روشن شدن ماجرا اجازه دهید مثالی بزنم، فرض کنید ۲۰۰ هزار تومان پول نقد دارید که این پول شامل اسکناس، سکه و... است. از سوی دیگر دو میلیون تومان هم در حساب بانکی خود موجودی دارید که هر زمانی بخواهید می‌توانید از حساب خود بردارید. در کنار این مبلغ پنج میلیون تومان هم وجود دارد که به یکی از بستگان خود وام داده‌اید. مجموع دارایی‌های شما هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

حالا فرض کنید که می‌خواهید برای خودتان کالایی بخرید که قیمت آن سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. شما نمی‌توانید این کالا را بخرید به این دلیل که گرچه شما هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نقدینگی دارید ولی  قدرت خرید شما دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است چون کسی که پنج میلیون تومان به شما بدهکار است، به هر دلیلی تا کنون بدهی خود را پرداخت نکرده است و آن مبلغ امکان برداشت توسط شما را ندارد.

پدیده‌ای که در ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی هم وجود دارد همین است. بخش بزرگی از این نقدینگی امروز در بانک‌ها به شکل همان پنج میلیون تومان قرار دارد. یعنی بانک‌ها از مشتریان خود یا از دولت طلبکارند یا اینکه خودشان پول‌ها را سرمایه‌گذاری کرده‌اند ولی هیچ کدام از بانک‌ها امکان تبدیل کردن دارایی‌های خود به دارایی‌های غیر منقول یا نقد کردن آن‌ها را ندارند. در نتیجه این نقدینگی حبس شده است که به آن دارایی‌های سمی و ناسالم می‌گویند.

بانک‌ها به دلیل وجود همین دارایی‌هایی سمی که امکان نقدشوندگی ندارند، قدرت پرداخت ندارند. از سوی دیگر با توجه به اینکه مردم باید اعتبارات لازم را از بانک‌ها بگیرند که قدرت خرید داشته باشند این امکان را ندارند و در نتیجه این نقدینگی به صورت افزایش تقاضای کالا و خدمات خود را نشان نمی‌دهد و اثر تورمی خود را در شرایط رکود از دست داده است.

این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟ آیا مردم روزی تاثیر تورمی حجم بالای نقدینگی را خواهند دید؟

نکته مهم این است که همیشه اینطور نخواهد ماند. یعنی بالاخره همان پنج میلیونی که مثال زدم، یک روز پس گرفته و تبدیل به پول می‌شود. بانک‌ها هم امید دارند روزی برسد که دولت و شرکت‌های مختلف بدهی‌هایشان را پس دهند یا از طریق اوراق مشارکت و... پولشان برگردد. در این صورت این نقدینگی برای صاحبانش قدرت خرید ایجاد می‌کند و آن‌ها برای کالا و خدمات تقاضا خواهند کرد و در نتیجه می‌تواند در سطح عمومی قیمت‌ها اثر بگذارد.

دکتر مسعود نیلی چندی پیش گفته بود امروز شرایط اقتصادی ایران به گونه‌ای است که رابطه نقدینگی با تورم قطع شده است و نقدینگی در تورم تاثیر ندارد. من نیز ضمن تائید این موضوع لازم است این نکته را به آن اضافه کنم که این وضعیت ادامه‌دار نخواهد بود و دوباره روزی می‌رسد که نقدینگی به حرکت در آید و آن روزی که به حرکت در می‌آید صاحبان نقدینگی با پولشان کالا و خدمات تقاضا کرده و تقاضای کالا و خدمات بسیار بیشتر از حجم تولید ناخالص داخلی ما خواهد بود. در نتیجه همراه خود تورم می‌آورد.

دولت چگونه می‌تواند از این نقدینگی استفاده کند؟

راه حل گریز و اجتناب از این پدیده این است که دولت انگیز‌هایی را ایجاد کند که از نقدینگی در بازار برای پرداخت بدهی‌های دولت استفاده شود. مثل کاری که دولت با اوراق هشت هزار میلیارد تومانی انجام داد. دولت به اتکای اوراق تسویه که به دست طلبکاران داده بود، بخشی از این نقدینگی را جمع و تعهد کرد که طی یکی دو سال پرداخت‌ها را انجام دهد. کسانی هستند که این اوراق را می‌گیرند و پول نقد می‌دهند و این پول نقد در جامعه عامل حرکت و فعالیت اقتصادی می‌شود.

با توجه به اینکه هر سال نقدینگی تا حدی رشد می‌کند، به نظر شما حد قابل قبول رشد نقدینگی تا انتهای سال ۱۳۹۵، چه میزان است؟  

باید به دولت توصیه اکید کرد که سال ۱۳۹۵ را طوری مدیریت کند که نقدینگی چیزی در حدود ۱۰ درصد و یا بیشتر رشد نکند. یعنی ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان کنونی حداکثر در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ به هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد و مثلا یکباره به ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان نرسد. من نمی‌گویم باید رشد نقدینگی به صفر درصد برسد چون این موضوع غیر واقع‌بینانه خواهد بود ولی می‌شود با تدابیری رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۵  را به رشد ۱۰ درصدی محدود کرد.

رشد ۱۰ درصدی مطابق با تورم هم هست. اگر برای سال آینده رشد پنج درصدی هم داشته باشیم، ‌می‌توان با این حجم از تقدینگی تورم مهار شده و موجب از بین رفتن دستاوردهای دولت نشود. ولی اگر دولت نتواند رشد نقدینگی را کنترل کند و ما با رشد ۲۰ و ۳۰ درصدی نقدینگی رو به رو شویم، روزی که نقدینگی به جریان بیفتد با تورم سنگینی رو به رو خواهیم بود.

دولت برای کنترل نقدینگی چه راهکارهایی دارد؟

اینکه باید چه کند تا بیش از ۱۰ درصد رشد پیدا نکند، بحثی است که نیاز به بررسی کارشناسی دارد، ولی شاید بشود چند توصیه کرد.

ابتدا اینکه سعی کند تا حد امکان برای نیازهای دولت از بانک مرکزی پول پر قدرت قرض نگیرد و پایه پولی را بالا نبرد. بالا بردن پایه پولی یکی از عوامل افزایش نقدینگی و تورم است. به این ترتیب که هر یک تومانی که به هر علت از جمله برای پرداخت هزینه یا وام به دولت یا اعتبار به بانک‌های تجاری و یا حتی هزینه‌های خود بانک مرکزی مثل ساختمان سازی و...  از منابع بانک مرکزی  پرداخت می‌شود، به اندازه هزینه‌ای که می‌شود پایه پولی بالا می‌رود و شش برابر آن نیز به حجم نقدینگی اضافه می‌شود. در واقع هر یک تومانی که پایه پولی رشد می‌کند تبدیل به شش تومان نقدینگی در بازار می شود.

بنابراین  اولین و مهم‌ترین نقطه ای که می‌شود دست بر آن گذاشت این است که سعی کند خود، شرکت‌های دولتی، بانک‌های خصوصی و دولتی از خط اعتباری بانک مرکزی استفاده حداقلی بکنند، به جز در حالت ضرورت  و در حد اکل میت(خوردن گوشت مردار).

همانطور که می دانید خداوند گوشت حیوان میت را حرام کرده است ولی فرموده  اگر اضطراری باشد در حد رفع گرسنگی برای حیات اشکالی ندارد. دولت هم برای استفاده از منابع مرکزی باید قائل بر این باشد که در حد اکل میت، در صورت اضطرار و به اندازه ضرورت از این منابع استفاده کند.

استفاده از منابع بانک مرکزی اقدامی است که دولت‌های قبل نیز به کرات آن را انجام داده‌اند، رشد نقدینگی از ابتدا تا انتهای دولت نهم و دهم، چهار برابر شد و در دولت یازدهم نیز روند صعودی خود را طی کرد، البته دولت یازدهم رشد نقدینگی در دولت خود را متناسب می داند و می‌گوید، بخشی از این نقدینگی که در دولت یازدهم اضافه شده است، از دولت قبل وجود داشته ولی اکنون در آمارهای بانک مرکزی منعکس می‌شود مثل نقدینگی مربوط به موسسات اعتباری غیر مجاز. نظر شما در این زمینه چیست؟

بله افزایش پایه پولی راهی است که دولت‌های قبل هم برای تامین مخارج خود از آن استفاده کرده‌اند. مثلا دولت دوران جنگ برای تامین هزینه‌های جنگ از خط اعتباری بانک مرکزی استفاده کرد چون چاره ای نداشت و باید هزینه‌های جنگ تامین می‌شد. در دوره سازندگی نیز برای بازسازی مناطق جنگی از همین روش استفاده شد. ولی در دولت‌های هفتم و هشتم، استفاده از منابع بانک مرکزی به حداقل رسید و حتی برخی بدهی‌های دولت هم پس داده شد.

«در دولت نهم و دهم هم که واویلا شد و گفتنی است.» دولت هر قدمی که بر می‌داشت و هر سفری که می‌رفت، تصمیم می‌گرفت با اتکای به منابع نامحدود بانک مرکزی(به معنی قدرت خلق پول)، خرج کند و همین باعث شد که رشد نقدینگی سنگینی را تجریه کنیم.

دولت یازدهم چطور؟

دولت یازدهم تا کنون در این زمینه خویشتن‌داری خوبی کرده است، ولی جا دارد که پیچ را کمی بیشتر سفت کند و دقت بیشتری در استفاده از منابع داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی هم بایستی در این مورد خیلی مراقبت کند. باید لباس و کفش آهنین بپوشد و در مقابل خواست‌های نامحدود متقاضیان پول به شدت مقاومت کند و تا جایی که تشخیص اضطرار داده نشود، از چاپ پول برای نیازهایی که به آن  مراجعه می‌شود خود داری کند. ضمن اینکه رئیس‌جمهور هم باید از برخورد مستقل بانک مرکزی حمایت کند به این ترتیب که رئیس بانک مرکزی به دلیل ملاحظه دوستی، آشنایی، همکاری و رودربایستی با دولت، بانک‌ها و...  به تقاضای آن‌ها برای پول بیشتر، با چاپ پول بیشتر و پر قدرت موافقت نکند.

البته کار سختی است و قطعا رئیس کل بانک مرکزی برای مقاومت اذیت خواهد شد و بحث‌ها و دعواهایی  پیش خواهد آمد ولی برای حفظ استقلال  اقتصادی و همچنین برای رفاه حال مردم و حفظ قدرت خرید پول مردم، بانک مرکزی باید این سختی را به جان بخرد و در برابر این خواسته ها تسلیم نشود.

و راهکار دوم؟

راهکار دوم هم به سود سپرده‌های بانکی مربوط است که یکی از راه‌های افزایش نقدینگی در کشور است. بانک‌ها معمولا بابت سپرده های مردم که نزد آن‌هاست سود پرداخت می کنند.  بعضی این نقدینگی را می گیرند و بعضی هم آن را نزد بانک نگه می‌دارند تا در  طولانی‌مدت از آن  استفاده کننند. هر قدر سود سپرده های بانکی بالاتر باشد، شدت رشد نقدینگی اقتصاد هم به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند.

 به این معنی که اگر به سپرده‌‌های مردم سود ۲۰ درصدی پرداخت شود، به کل میزان سپرده‌های سرمایه‌گذاری شده مردم نزد بانک‌ها سالانه ۲۰ درصد اضافه می‌شود که در واقع بالا رفتن حجم نقدینگی بانک‌ها به  حساب می‌آید، بدون اینکه خاصیت یا قابلیت بهره‌برداری برای رشد اقتصادی داشته باشد.

اکنون قرار بر کاهش نرخ سود بانکی است که تاکنون به ۱۸ درصد رسیده بود و اکنون به سوی ۱۵ درصد می‌رود. قرار بر این است که نرخ سود بانکی همگام با تورم پایین بیاید.   این‌کار علاوه بر اینکه باعث می شود سرمایه‌گذاری و تولید رونق پیدا کند و موجب بهبود وضعیت اقتصادی  شود، اثر دیگری هم دارد و آن این است که رشد نقدینگی ناشی از اینکار هم کاهش می‌یابد و ما به این ترتیب تا پایان سال می توانیم منتظر باشیم که نقدینگی کمتر رشد پیدا کند.

در دولت نهم و دهم دولت برای جبران تورم، سود بانکی را افزایش داد که با توجه به اینکه تورم ایجاد شده بود دیگر چاره‌ای وجود نداشت. به نظر من خطای دولت قبل این بود که با اشتباهات سنگین و جبران‌ناپذیر و غیر قابل صرف نظر کردن، تورم ۴۰ درصدی را به اقتصاد کشور حاکم کرد. طبیعتا وقتی کشور اقتصادی با  تورم ۴۰ درصدی را تجربه می‌کند به ناچار باید سود بانکی را با آن همراه کند. همانطور که دیدیم در انتهای دولت دهم با تورم ۴۰ درصدی نرخ سود سپرده هم به بالای ۲۲ درصد رسید. این در حالی است که رئیس دولت نهم و دهم در ابتدای روی کار آمدنش شعار نرخ سپرده ۹ درصدی می‌داد.

اکنون دولت یازدهم و رئیس کل بانک مرکزی به درستی در صدد کاهش نرخ سود بانکی هستند.   طبیعی است که در چنین شرایطی موسسات غیر مجاز و موسساتی که از این سود بانکی بهره‌مند هستند، مقاومت کنند ولی باید با شدت عمل و بدون رودربایستی و ملاحظه با آن‌ها مقابله شود و از طریق هر راهی چه توافق بانک‌ها، چه خواهش  و حتی اجبار بانک‌ها و برخورد قانونی با آن‌ها سود بانکی را پایین بیاورند. به این ترتیب هم تولید به صرفه  می‌شود و هم سرمایه‌گذاران احساس آرامش می‌کنند و هم به جلوگیری از رشد نقدینگی کمک خواهیم کرد.

در نظر بگیرید که با رسیدن به همین سود ۱۵ درصدی سپرده‌ها هم که اکنون قرار است انجام شود، همچنان اقتصاد ما جزو رکورد‌دارهای سود بانکی است. همچانکه یک اقتصاد سالم و پویا اگر بخواهد مقاوم باشد و تحت تاثیر تکانه‌های اقتصادی و سیاسی دنیا قرار نگیرد، نرخ سود ۱۵ درصدی نخواهد داشت. در واقع باید به جایی برسیم که همین ۱۵ درصد هم کاهش یابد.

البته در کنار همه این مطالبی که ذکر شد دولت در مجموع ابزارهای پولی و قانونی  لازم را در اختیار دارد که می‌تواند برای کنترل نقدینگی و مهار تقاضا از آن‌ها استفاده کند. تا به این ترتیب تا پایان سال جاری شاهد افزایش نقدینگی بیشتر و متعاقب آن تورم قابل توجه نباشیم.

منبع:ایسنا

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 177 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:47

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری شاگرد یک مغازه‌ نانوایی که اقدام به قتل همکارش در شهر ری کرده بود، خبر داد.

ایسنا: در ساعت 21:45 روز 29 خرداد ماه ، از طریق مرکز فوریت های پلیسی 110 وقوع یک فقره درگیری منجر به جنایت به کلانتری 172 حضرت عبدالعظیم اعلام شد که با حضور مأمورین کلانتری در محل جنایت واقع در محوطه  چمن میدان شهید سلمانی و انجام تحقیقات اولیه مشخص شد که فردی 55 ساله به‌نام علی . الف بر اثر اصابت ضربه چاقو  به ناحیه گردن فوت کرده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع قتل عمـد و به دستور قاضی کشیک دادسرای عمومی و انقلاب شهرری ، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت  و با حضور کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ و انجام تحقیقات اولیه مشخص شد که مقتول ، کارگر مغازه نانوایی واقع در فاصله چند متری از محل جنایت است و بنا بر اظهارات شاهد اصلی صحنه درگیری منجر به جنایت  که یکی از کارگران مغازه نانوایی بود ، مقتول طی درگیری با یکی از کارگران جوان نانوایی به‌نام مرتضی به قتل رسیده است .

شاهد صحنه جنایت در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در ساعت 21:30 ، مرتضی قصد رفتن به خانه اش را داشت که در زمان خروج از مغازه، مجددا با مقتول درگیری لفظی پیدا کرد که در ادامه ، درگیری شان شدت پیدا کرد و به داخل محوطه میدان کشیده شد، در این زمان مقتول با دسته تی چند ضربه به سمت مرتضی پرتاب کرد که مرتضی نیز با چاقویی که همراه خود داشت ضربه ای را به سمت مقتول پرتاب کرد که چاقو به گردن مقتول برخورد کرد. وقتی که  مقتول بر روی زمین افتاد ، مرتضی شروع به خودزنی کرد که باعث مجروح شدنش از ناحیه دست و پا شد؛ قصد گرفتن چاقو از مرتضی را داشتم که او مرا تهدید کرد و در حالیکه دچار خونریزی شدیدی شده بود، از محل متواری شد.

با توجه به اظهارات شاهد صحنه جنایت مبنی بر خودزنی قاتل و احتمال مراجعه وی به مراکز درمانی برای انجام اقدامات درمانی، بلافاصله طرح "مهار" به مرحله اجر گذاشته شد و ساعتی پس از ارتکاب جنایت ، مأموران کلانتری 172 حضرت عبدالعظیم، در حالیکه مرتضی . ر 25 ساله برای انجام اقدامات درمانی بر روی پای راست و کتف دست چپ و جلوگیری از ادامه خونریزی به بیمارستان شهدای هفتم تیر شهرری مراجعه کرده بود، او را دستگیر کردند.

همزمان با اجرای "طرح مهار" توسط مأموران کلانتری 172 ، کارآگاهان اداره دهم نیز در تحقیقات از محل درگیری (مغازه نانوایی) اطلاع پیدا کردند که قاتل و مقتول ، هر دو نفر کارگر روزمرد مغازه نانوایی هستند که تنها چند روز از زمان مشغول به‌کار شدنشان گذشته اما با این وجود و از همان ابتدای آغار به ‌کارشان، به دلایل مختلف با یکدیگر درگیری داشته اند.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه حمـید مکرم ، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعتراف صریح متهم به ارتکاب جنایت و دیگر شواهد و دلایل به دست آمده در پرونده، قرار بازداشت موقت از سوی مقام قضایی صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 186 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 12:11

انتصاب حسین امیرعبداللهیان به‌عنوان مشاور وزیر امور خارجه در حالی انجام می‌شود که از مدت‌ها پیش در محافل رسانه‌یی و سیاسی خبری منتشر شده بود که بر اساس آن وی به‌عنوان سفیر جدید ایران در پادشاهی عمان اعزام خواهد شد.

یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا با تایید این خبر گفت: حسین امیرعبداللهیان به‌عنوان سفیر جدید در عمان برگزیده شده و تمامی مراحل معرفی و تایید وی به‌عنوان سفیر جدید در ایران و عمان طی شده بود اما با توجه به بروز مشکلات غیرمترقبه شخصی و خانوادگی برای وی، این انتصاب انجام نشد.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 135 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 12:11

یوفا فدراسیون فوتبال پرتغال را به دلیل تهاجم هوادارش به زمین در بازی شب گذشته مقابل اتریش جریمه می‌کند.

به گزارش ایسنا، شب گذشته و در جریان بازی‌ تیم‌های پرتغال و اتریش، یکی از هواداران پرتغال وارد زمین شد تا با کریستیانو رونالدو عکس سلفی بگیرد. در این لحظه رونالدو از ماموران امنیتی ورزشگاه را که خود را به این هوادار رسانده بودند خواست که اجازه دهند این هوادار با او عکس بگیرد.

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) امروز اعلام کرد که فدراسیون فوتبال پرتغال به دلیل "تهاجم به زمین" از سوی هوادار این تیم، جریمه خواهد شد.

تیم ملی پرتغال شب گذشته در دومین بازی خود در یورو 2016 بار دیگر برابرحریفش متوقف شد تا در بازی پایانی مقابل مجارستان محکوم به پیروزی باشد.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 157 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 12:11

ورزش سه: اسطوره باشگاه پرسپولیس چرخش کاوه رضایی و رفتن او به استقلال تهران را بی‌اهمیت دانست.

کاوه رضایی پس از یک هفته مذاکرات با مدیران باشگاه پرسپولیس امروز سر از باشگاه استقلال درآورد و با عقد قراردادی رسما آبی پوش شد تا برخلاف تصورات به جای تیم برانکو، فصل آینده در جمع شاگردان علیرضا منصوریان بازی کند.

رفتن کاوه رضایی به استقلال موجی از ناراحتی در بین تماشاگران پرسپولیسی به راه انداخته و آنها با رفتن به صفحات مجازی پیشکسوتان و بازیکنان این موضوع را نشان می‌دهند.

علی کریمی امشب به نگرانی هواداران پرسپولیس واکنش نشان داد و در آخرین پست اینستاگرامی خود در پیام‌هایی نوشت:

واکنش علی کریمی به استقلالی شدن کاوه

«دوستان عزیز، اینکه یه بازیکنى قرار بود بیاد، رفته یه تیم دیگه اصلاً مهم نیست، مهم اینه که بى‌دلیل کسى رو بزرگ نکنیم، تا چیزى که صد در صد نشده هى دربارش صحبت نکنیم، پارسال بدون این بازیکنا اینجورى نتیجه گرفت تیم!!»

«یه سرى از شما دوستان نمی‌دونم چه فکرى می‌کنن که از من میخوان کارى کنم، من که کاره‌اى نیستم، منم مثل شما فقط می‌تونم دعا کنم که فصل رو خوب شروع کنه تیم»

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 189 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:02

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر عربستانی ها دست از سر مردم عراق بردارند و در این کشور امنیت برقرار شود، دیگر نیازی به حضور سردار سلیمانی در آن کشور نخواهد بود.

سردار سلیمانی کِی از عراق خارج می شود؟+ تصاویر

شفاف: حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی در گفت‌وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم تاکید کرد: تردیدی درباره حضور سردار سلیمانی در عراق نیست، دولت عراق اعلام کرده که وی به دعوت ما آمده است، حال حضور یک، دو یا سه مستشار در عراق چقدر برای عربستان سنگین است؟ چطور آنها به عراق لشکر کشی کردند و مردم را کشتند یا در یمن بیشتر از یک سال است که تمام زیر ساخت ها را نابود کردند، زن، کودک و پیرمرد را به قتل رساندند، آیا این دخالت در جهان اسلام نیست.
سردار سلیمانی کِی از عراق خارج می شود؟+ تصاویر
نماینده مقام معظم رهبری در سپاه با تاکید بر این که هدف مستشاران ایرانی کمک به نیروهای عراقی است، اظهار داشت: ایران هرگز به دنبال ضربه زدن به اهل سنت نبوده و نیست، اما عربستان در مدت نفوذ آمریکا در عراق، صدها هزار مسلمان بی گناه شیعه را در بغداد و دیگر مناطق به شهادت رساند.

تسلط عربستان برعراق محال است
وی در ادامه تسلط عربستان بر عراق را محال دانست و یادآور شد: عربستان نمی تواند بار دیگر عنصری مانند صدام را در عراق داشته باشد تا بر آن کشور مسلط شود؛ ریاض باید دست از سر مردم عراق بردارد و آنها را به حال خودشان بگذارد تا خود تصمیم بگیرند؛ مردم عراق چون مردم فهیمی هستند، در انتخابات شرکت کرده و رای دادند؛ حکومت و مجلس تشکیل دادند؛ اگر عربستانی ها دست از سر مردم عراق بردارند و در این کشور امنیت برقرار شود، دیگر نیازی به حضور سردار سلیمانی در این کشور نخواهد بود.

سعیدی دربارۀ ناخرسندی رسانه های سعودی از آزادی فلوجه نیز گفت: در واقع فلوجه، برای آن ها نقطه ای راهبردی بود، فلوچه چهارراه مواصلاتی و ارتباطی است، مرکز پشتیبانی است، فاصله اش با بغداد کم است، مرکز تهیه اقلام انتحاری است که از آن ها در بغداد استفاده می شد، مرکز تولید و پرورش نیروی تروریست بود، طبیعی است که عربستان از آزادی چنین مرکزی ناراحت شود.

عربستان از چنگال آمریکا بیرون بیاید
سعیدی با بیان این که هر شخصی که دارای عقل است با ما (ایران) در تعامل و همراه است، گفت: عربستان نمی تواند این وضعیت را تحمل کند و اشتباه می کند؛ عربستان می تواند از چنگال آمریکایی ها خارج شده و در کنار ایران قرار بگیرد و اهداف متعالی که حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دنبال می کنند را عملی کنند.

وی با انتقاد از وضعیتی که عربستان در عراق ایجاد کرده، افزود: چطور عربستان که خودش یک انتخابات ندارد با حکومت و دولتی که بر اساس دمکراسی و رای اکثریت روی کار آمده، اینگونه برخورد می کند.

سعیدی بااشاره به این که گروه تروریستی داعش با تسلط بر شهر فلوجه کانون بحران و موجب مشکلات زیادی برای مردم مظلوم عراق شده بود، اما با یاری خدا آزاد شد، بیان داشت: طبیعی بود که آل سعود از سقوط فلوجه ناراحت شوند، چون ابزارشان از دستشان رفت؛ و انشا الله آزادی فلوجه باعث آزادی موصل و استان نینوی خواهد شد.

سعیدی با تاکید بر این که برای ما سنی و شیعه فرقی ندارد، اظهار داشت: در آزادسازی فلوجه تصمیم اینگونه بود که تلفات حداقلی باشد و همه مردم از هر مذهبی از فلوجه محاصره شده خارج شوند، لذا تبلیغات رسانه های عربی علیه نیروهای عراقی عملیات کننده دروغ بود و برای تحریک افکار عمومی صورت گرفت، بنابراین هر گونه اقدام نیروهای ارتش عراق، حشد الشعبی و مردمی و یا نقش ایران به هیچ عنوان برای انتقام گیری نیست.

وی با محکوم کردن نقش منفی امپراطوری رسانه ای درباره مسائل فلوجه گفت: این موضوع از استقبال اهل سنت، جشن مردم در فلوجه و رضایتمندی مردم نمایان است به همین دلیل از عربستان می خواهیم از عراق دست بردارد و نیروهایش (تروریست های داعش) را از این کشور خارج کند و آدم کشی را متوقف کند.

تقابل ایران و آمریکا زیربنایی است
سعیدی با اشاره به این که آمریکا حکومتی سلطه گر است و خود را کدخدای جهان می داند، گفت: آمریکا پس از آن که خطر کشوری همانند شوروی را خنثی کرد و می پنداشت که قدرت اول و کدخدای جهان است،  ناگهان با انقلاب عظیمی روبرو شد که عمق و گستره آن از انقلاب سوسیالیستی شوروی به مراتب بیشتر بود.

وی ادامه داد: آمریکایی ها با قدرتی به نام جمهوری اسلامی ایران در جهان مواجه شدند که اقتدار آنها را به چالش کشید.

نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: اصولا نظام آمریکا نظامی الحادی و مبتنی بر کفر است و تقابل ما با آنها مبنایی و زیربنایی است و ما به علل و دلایل گوناگون نمی توانیم با آنها کنار بیاییم.

سعیدی با اشاره به قسمتی از جنایات مختلف آمریکا در سراسر جهان در طول نیم قرن اخیر، تصریح کرد: آمریکا طی ۵۰ سال به ۲۲ کشور مستقیما حمله کرده است، که برلین(پایتخت آلمان شرقی سابق)، کوبا، کره، لبنان، ویتنام، کامبوج، آنگولا، گرانادا، پاناما، سومالی، لیبی، عراق، هائیتی و افغانستان شماری از این کشورهاست و در ۱۷ کشور نیز مانند چین، مجارستان، یوگسلاوی، کوبا، ایران، هندوستان، اتیوپی، نیکاراگوئه، افغانستان، السالوادور و لهستان دخالت کرده است.

استکبار ستیزی  شاخصه جمهوری اسلامی ایران
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان استکبارستیزی، کفرستیزی با نظام الحادی و ایدئولوژی توحیدی به عنوان شاخصه های انقلاب اسلامی، گفت: با وجود این شاخصه ها هیچ وجه مشترکی بین انقلاب اسلامی ایران و آمریکا وجود ندارد، بنابراین طبیعی است که آمریکا در صدد براندازی نظامی اسلامی ایران باشند.


وی ادامه داد: البته این موضوع یک فرآیند را طی کرده که مرحله اول آن حرکت سخت و جنگ نیابتی توسط عراق علیه ایران، مرحله دوم تحریم و فشار مضاعف بر روی ملت و نظام ایران و استراتژی سوم نیز تعامل است، که البته در هر سه این مراحل نیت آنها براندازی نظام اسلامی بود.

سعیدی با بیان این که آمریکایی ها با فرآیند تعامل دو هدف را دنبال می کردند، گفت: هدف درونی آمریکایی ها از تعامل، "نفوذ" بود، یعنی ایجاد جای پا در داخل نظام که شامل نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می باشد.

"به نظر من نفوذ به معنای تصرف دشمن در ادارک سیاسی مسؤولین و مردم است و نفوذ فرهنگی یعنی تصرف دشمن در ادراک فرهنگی مردم برای جابجایی عناصر فرهنگ ملی و جایگزینی عناصر غربی به جای آن."

وی با اشاره به این که آمریکایی ها در فرآیند تعامل با ایران دو هدف را دنبال می کردند، افزود: هدف اول آمریکایی ها این بود که در قالب تعامل و با عنوان مذاکرات هسته ای در ایران جای پایی را به وجود آورند و در تصمیم گیران نفوذ سیاسی داشته باشند و هدف دوم آنها نفوذ فرهنگی یعنی تصرف در ادراک فرهنگی مردم (ایران) بود.

سعیدی دومین فرآیند آمریکا در ایران را "فراهسته ای"، دانست بدان معنا که بنا نبود آمریکایی ها به مساله هسته ای بسنده کنند و می خواستند در مسایلی که عمق استراتژیک ایران است، جمهوری اسلامی را دنبال خودشان بکشند؛ از آمریکای لاتین که نفوذ معنوی داریم تا ساحل مدیترانه، عراق، یمن، فلسطین و لبنان که تعامل و نفوذ فرهنگی داریم وعمق استراتژیک ما به شمار می آید.
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطر نشان کرد: آمریکایی ها به دنبال آن بودند که ما در منطقه غرب آسیا، محور نباشیم؛ یعنی نقشی در معادلات منطقه غرب آسیا اعم از فلسطین، لبنان، عراق و سوریه نداشته باشیم.

وی افزود: آن ها در مساله هسته ای، توانستند تا حد زیادی، خواسته های خود را تحمیل کنند و ما هم به حداقلی دست یافتیم، اما آمریکایی ها به این بسنده نکردند؛ آن ها می خواستند ما را به دنبال خود بکشانند و در ماجرای عمق راهبردی و آن چه که امروز سرمایه اقتدار ما در منطقه غرب آسیا است، ما را وادار به عقب نشینی کنند تا محوریت ما را در غرب آسیا از بین ببرند و ما نتوانیم کاری از پیش ببریم.

نقشه آمریکا درباره ایران
سعیدی با تاکید بر این که تحلیل مقام معظم رهبری ا ز اهداف آمریکا علیه ایران، تحلیلی عمیق و همه جانبه بوده و بر پایه شناخت همه جانبه از راهبرد و اهداف و آینده نگری آمریکا استوار است، گفت: آمریکایی ها در حال حاضر، همان نقشه ای که در مورد شوروی سابق پیاده کردند را برای ایران در نظر گرفته و در حال پیاده کرده آن هستند؛ یعنی در دهه هفتاد میلادی، دنبال این بودند که ردپایی در شوروی پیدا کنند؛ اتفاقا جالب بود که آقای خروشچف رئیس جمهور وقت و رهبر حزب کمونیست شوروی به این نکته رسید که نیاز نیست که ما همواره با آمریکایی ها بر سر جنگ باشیم، می توانیم سر میز مذاکره بنشینیم و با هم مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: تحلیل آقای خروشچف این بود که ما در آمریکای لاتین هستیم، در شرق اروپا حضور داریم، در غرب آسیا هستیم و نفت و گازمان از آمریکا به مراتب بیشتر است و ما نیازی نداریم که همواره با آمریکا در حال جنگ باشیم، که اتفاقا آمریکایی ها نیز به شدت از این موضوع استقبال کردند و پیمان سالت ۱ امضا شد و قرار بر این بود که وارد حوزه های دیگر نشوند ولی آمریکایی ها آرام آرام روسیه را به سمت پیمان هلسینکی کشاندند و زمینۀ فروپاشی این امپراتوری را فراهم کردند.

سعیدی منشأ تحلیل غلطِ برخی کشورهای عربی درباره کمک های ایران به کشورهای منطقه را آمریکا دانست و گفت: آمریکایی ها جنگ مستقیم را کنار گذاشتند و به جنگ نیابتی روی آوردند؛ امروز ما شاهد هستیم که عربستان سعودی، قطر، امارات و حتی ترکیه، در میدان آمریکایی ها ایفای نقش می کنند و در حقیقت هم داعش، به نیابت از آمریکایی ها در منطقه آشوب به پا می کند، هم کشورهای واپسگرای منطقه.

چه کشوری باعث کاهش قیمت نفت و ضرر کشورهای منطقه شد؟
نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران از کیان اسلام دفاع می کند، نه منافع آمریکا، تصریح کرد: چه کسی موجب کاهش قیمت نفت شد و خود متضررترین کشور در این زمینه گردید، ما بودیم یا عربستان؟، چه کشوری باعث ضرر کشورهای منطقه شد؟ چه کسی به کشوری اسلامی لشکر کشی و اقدام به جنایت و قتل مسلمانان (یمن) در خدمت به منافع آمریکا، کرد،
عربستان بود یا ایران؟

وی ادامه داد: عربستان قیمت نفت را با افزایش تولید کاهش داد و موجب شد که ملت های منطقه از قیمت شدید نفت به شدت متضرر شوند و ترکیه نیز همچون عربستان از داعش، حمایت لجستیکی و نظامی می کند و نفت داعش را خریداری کرده، انتقال داده و می فروشد.

سعیدی افزود: در حال حاضر، چه کسی در یمن دخالت می کند؟ چه کسی بیش از یک سال است تمام یمن را زیر و رو کرده است؛ چه کسی با ماشین نظامی خود در بحرین حضور دارد؟ چه کسی در سوریه از ۱۶۰ گروه (تروریستی) حمایت و پشتیبانی می کند؟ دنیا این را می فهمد؛ ما که به جایی لشکرکشی نکردیم، ما در جایی حضور نظامی نداشتیم مگر در سطح محدود مستشاری که آن هم خود آن کشورها از ما درخواست کردند.

امپراتوری رسانه ای غرب واقعیت ها را معکوس نشان می دهد
سعیدی با تاکید بر این که امپراتوری رسانه ای غرب، واقعیت ها را معکوس به خورد مخاطبان می دهد، گفت: ما پیش از این اعلام کرده بودیم که حافظ منافع کشورهای اسلامی هستیم و از مقاومت حمایت می کنیم؛ چه کسی به غزه کمک کرد تا در برابر رژیم صهیونیستی بایستد؟ ما در کدام جبهه هستیم و عربستان در کدام جبهه است؟ ما به غزه و کیان فلسطین کمک کردیم؛ به سوریه کمک مستشاری دادیم برای این که مقاومت سرپا بماند.

راهبرد آمریکا، پیاده کردن طرح خاورمیانه بزرگ
نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان این که راهبرد آمریکا، پیاده کردن طرح خاورمیانه بزرگ در منطقه است، اظهار داشت: آمریکا روزی این طرح را با راه اندازی جنگ نیابتی علیه حزب الله به رژیم صهیونیستی واگذار کرده بود، بعد نقشی به خود عربستان داد تا در واقع همان نقشی که آن روز رژیم صهیونیستی ایفا می کرد، اکنون عربستان ایفا کند، یعنی قطع ارتباط ایران با غزه و محور مقاومت؛ این خدمت به چه کسی است؟.

داعش را خود این ها ایجاد کردند و اکنون هم دارند با داعش بازی می کنند، آن ها فقط با داعشی مخالفند که احساس کنند ممکن است علیه آن ها حرکت کند وگرنه داعش ضعیف شده را می خواهند و اتفاقا فلسفۀ تلاش آن ها برای جلوگیری از سقوط فلوجه آن بود که این آشوبگران که دست پروردۀ آن ها هستند، در همین جا بمانند و به اروپا و غرب برنگردند تا برای آن ها مشکل ساز نشود.

وی افزود: ما پارادوکس عجیبی در رفتار آمریکا می بینیم که این پارادوکس در رفتار کسانی که به نیابت از آمریکا می جنگند نیز مشاهده می شود، به عنوان مثال آن ها قائل به دمکراسی خوب و دمکراسی بد هستند یا تروریست خوب و تروریست بد، آزادی خوب و آزادی بد. در واقع باطل بودن ایدئولوژی آمریکا از برخوردِ دوگانۀ آمریکایی ها با همه پدیده ها آشکار می شود، یعنی وقتی تروریست ها در آمریکا و یا فرانسه مرتکب عمل تروریستی می شوند، بدند اما اگر در سوریه مرتکب چنین عملی شوند، خوبند.

انقلاب اسلامی و چالش رهبری عربستان در جهان عرب
سعیدی با اشاره به این که آل سعود در طول هفتاد هشتاد سالی که از عمر نظام سعودی می گذرد، همواره مدعی رهبری جهان عرب بوده است، گفت: این رهبری امروز با یک چالش مواجه شده است یعنی یک قدرت معنوی متنفذی مثل انقلاب اسلامی ایران، توانسته رهبری جهان اسلام را به عهده بگیرد و در جهان اسلام نفوذ معنوی داشته باشد، بحث ما تنها دفاع از شیعه نیست، نه امام راحل شعار شیعه گری داد و نه رهبر معظم انقلاب شعار شیعه گری می دهد؛ هلال شیعی را هم آن ها نامگذاری کردند؛ ما از کیان اسلام دفاع می کنیم ما از کیان فلسطین دفاع می کنیم یعنی ما هم از حزب الله که شیعه است دفاع می کنیم هم از فلسطین که اهل سنت هستند، بنابراین عربستان از این که می بیند جمهوری اسلامی در جهان اسلام اعم از اندونزی، مالزی، افغانستان، پاکستان، نفوذ معنوی دارد، نراحت و پریشان است.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 174 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:02

شفاف:ریزگردها ٥ وزیر، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر مسئولان کشوری را به وزارت کشور کشاندند؛ نشستی اضطراری برای بحرانی چند ساله. بحرانی که استان به استان پیش رفت و حالا حدود ١٥ استان را زیر سایه خود برده؛ خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، لرستان، آذربایجان‌غربی و حتی پایتخت.  استان‌هایی که بسیاری از روزهای ‌سال را با آسمانی غبار‌گرفته می‌گذرانند و زیر خاک زندگی می‌کنند.

هر بادی برایشان پیام‌آور ورود گرد و خاک است. همان‌طوری که این روزها بود، باد که در عراق بلند شد، گرد و غبار را هم با خود آورد.  هفت استان زیر سایه‌اش رفتند و غلظت گرد و غبار هر روز بیشتر شد.  چهار برابر حد مجاز، هفت برابر و....
 این اتفاق که در ماه‌های گذشته چندین‌بار اعضای کمیته‌های اضطرار را گرد هم آورد، دیروز خیلی جدی‌تر خود را به نمایش گذاشت.  از حد کمیته‌های اضطرار و برگزاری جلساتی برای تعطیلی‌های یک روزه یا دو روزه شهرهای درگیر با پدیده گرد و غبار فراتر رفت، پنج وزیر و چند رئیس سازمان را به وزارت کشور آورد تا نشستی اضطراری برای بحرانی برگزار کنند که علتش آن سوی مرزهای کشور است و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دو ‌سال اخیر، بارها اعلام کرده که کانون اصلی بحران فراتر از مرزهای ایران است و ناامنی در عراق و سوریه اجازه نمی‌دهد كه این بحران حل شود. 

اما بحران آن‌قدر پررنگ شد که بالاخره پای وزیر امور خارجه را به میان کشید. آنطور که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از جلسه اضطراری می‌گوید، با توجه به این‌که منشأ حداقل ٨٠‌درصد ریزگردهایی که وارد شهرهای کشور می‌شود، در خارج از کشور است، پیگیری این موضوع به وزارت امور خارجه سپرده شده است.  اسماعیل نجار به ایسنا گفته است که «رئیس‌جمهوري پیگیر این موضوع بوده و همواره بر حل این مشکل تأکید کرده است.»

 او در توضیح مباحثی که در جلسه دیروز با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست،‌ وزرای کشور،‌ بهداشت، جهاد کشاورزی، دفاع، راه‌و‌شهرسازی، معاون سازمان علمی و فناوری، رئیس امور کشاورزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداران کرمانشاه، ‌خوزستان،‌ فارس، ‌ایلام و گلستان و معاون علمی و فناوری رئیس اداره کشاورزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و هلال‌احمر تشکیل شده بود، یادآوری کرد که «در این جلسه دو موضوع حریق در جنگل‌ها و ریزگردها مورد بررسی قرار گرفت.» 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور یکی از مواردی که در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت را ورود سازمان‌های بین‌المللی برای مهار ریزگردها در کشورهای خارجی اعلام کرد: «متاسفانه سه کشور عراق، سوریه و عربستان منشأ ریزگردهایی هستند که وارد کشور ما می‌شوند که هرکدام از این کشورها مشکلات خاص خود را دارند و کشور عربستان نیز اهتمام جدی در مقابله با ریزگردها ندارد.» به گفته نجار، کانون ریزگردهایی که از کشور عراق به سمت ایران می‌آیند عمدتا جزو مناطقی است که تحت اشغال داعش است. 

از این رو طبیعی است که این کشور موضوع امنیت را اولویت اول خود قرار داده و  چندان فرصتی برای رسیدگی به مهار ریزگردها نداشته باشد.  به همین دلیل تصمیم بر این شد که با پیگیری‌های وزارت امورخارجه و همراهی سازمان‌های بین‌المللی برای مهار ریزگردها تلاش شود.  او با اشاره به ریزگردهایی که ممکن است منشأشان داخل کشور باشد، گفت: «در این زمینه اقدامات مختلفی انجام شده و در دست انجام است. تصمیم بر این شد تا از سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و فعال در حوزه مقابله با ریزگردها حمایت شده و در داخل کشور نیز از طریق درختکاری و ترمیم پوشش گیاهی نسبت به مهار ریزگردها اقدام شود؛ البته اقدامات دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته است.»

 دیروز اتفاق دیگری هم برای مهار بحران ریزگردها در جلسه اضطراری افتاد و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از تصویب اعتبارات ویژه برای مقابله با ریزگردها از سوی دولت خبر داد: «سال گذشته بخشی از این اعتبارات محقق شده و امسال نیز اعتبارات ویژه‌ای برای مقابله با ریزگردها تصویب شده است که در گزارش برخی از سازمان‌ها در جلسه دیروز مشخص شد که برخی از آنها حتی بیشتر از آنچه برایشان مصوب شده بود در این زمینه هزینه کرده‌اند.»

 نجار مقابله با ریزگردها با توجه به منشأ خارجی آن را کاری بسیار گسترده دانست: «امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده از طریق دیپلماسی خارجی و کمک دستگاه‌های مربوطه بتوانیم این موضوع را حل کنیم؛ اما واقعا نمی‌توان زمان خاصی برای آن اعلام کرد.»  موضوع دیگری که در این جلسه اضطراری بررسی شد، داستان تکراری آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بود.  آنطور که نجار گفته: «در این جلسه موضوع حریق در جنگل‌ها و مراتع و همچنین اطفاي این حریق‌ها مورد بررسی قرار گرفت و دستگاه‌های مختلف گزارش خود از آنچه که طی این مدت و‌ سال پیش انجام داده‌اند را ارایه کردند.»

او با بیان این‌که در سال‌های اخیر تلاش بر این بوده که از امکانات دستگاه‌های مختلف برای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع کشور استفاده شود، یادآوری کرد که «یکی از تصمیماتی که از قبل گرفته شده و امروز با حضور وزیر دفاع بحث و تبادل‌نظر شد، موضوع استفاده از بالگردهای نیروهای مسلح برای اطفای حریق بود که در این جلسه مشکلاتی که ممکن بود بعضا در این زمینه وجود داشته باشد، مطرح و هماهنگی‌های بیشتری انجام شد.»  نجار با بیان این‌که در موضوع اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع دستگاه‌های اجرایی باید هماهنگی میان خود را افزایش دهند، گفت: «در این جلسه از آنان خواستیم تا مشکلات و کمبودهای خود را به ما اعلام کنند تا نسبت به حل آن اقدام شود.»

ایران مقابله با پدیده گرد و غبار را جهانی کرد

دیروز درحالی وزیر امورخارجه مسئول پیگیری بحران ریزگردها شد که این بحران مدت‌هاست از سوی ایران در مجامع بین‌المللی مطرح شده و قطعنامه‌های مختلفی هم دراین‌باره به تصویب رسیده اما ناامنی‌های منطقه اجازه اجرایی شدن برنامه‌هایی که در سطح جهانی به تصویب رسیده‌اند را نداده است. گفته می‌شود كه بخش عمده‌ای از گرد و غباری که از عراق و سوریه وارد ایران می‌شود، از مناطقی است كه در دست داعش است و به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه پس از برجام کار سخت دیگری را برعهده گرفته باشد.

 زیرا  به گفته ضیاءالدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، «کشورهای منطقه به ابتکار عمل ایران در حل این معضلات پاسخ نداده‌اند. به همین دلیل سراغ ساختارهای سازمان ملل رفته‌ایم.» این موضوع از سوی رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، هم مورد تایید است و مجید شفیع‌پور درباره پدیده‌ای که کشور را تهدید می‌کند و تلاش‌های بسیاری برای مهار آن شده، با اشاره به شکل‌گیری و تصویب قطعنامه‌های مختلف بین‌المللی درخصوص مقابله با پدیده گرد و غبار در سطح جهانی با ابتکار عمل و پیشگامی ایران، توضیح داده است که «سازمان حفاظت محیط‌زیست همواره با دریافت آخرین مسیرهای برخاست، حرکت، انتقال و فرونشست طوفان‌های گرد و غبار، علاوه بر اقدام از طریق کلیه مراکز و مجموعه‌های استانی و منطقه‌ای در مقیاس ملی، در سطح بین‌المللی نیز با انعکاس این اطلاعات به وزارت امور خارجه، اقدام‌های لازم از مجاری دیپلماتیک را پیگیری می‌کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، او توضیح می‌دهد که «اقدامات صورت گرفته درخصوص مقابله با پدیده گرد و غبار در سطح ملی و بین‌المللی نتیجه تلاش و همکاری وزارت امورخارجه و سازمان حفاظت محیط‌زیست است، خوشبختانه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته منجر به صدور قطعنامه‌هایی در مجامع بین‌المللی شد که علاوه بر تشدید اهتمام کشورهای درگیر برای مقابله با رشد فزاینده کانون‌های این پدیده، موضوع به سازمان‌های مالی و نهادهای مشابه، همچنین نهاد تخصصی موضوع مقابله با بیابان‌زایی جهت انجام اقدامات موثر انعکاس یافت.»

منبع:روزنامه شهروند

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 139 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 11:02

خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع عفاف و حجاب را به شدت پیگیری می کند و نمایشگاه قرآن خاستگاه فعالیت های عفاف و حجاب بوده است

باشگاه خبرنگاران جوان: در این مراسم حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار داشت: مقدمات این طرح از سال گذشته انجام شد و خوشبختانه در قانون بودجه سال 95 وارد شد و برای اولین بار در برنامه کوتاه مدت موضوع عفاف و حجاب پرداخته شد.

وی ادامه داد: این طرح بر اساس آموزه های دینی انجام شده است و باید آداب آن در تمام لحظات زندگی باشد. یکی  از این لحظات هنگام نماز است. در بسیاری از اماکن مذهبی همچون امامزاده ها و مساجد چادرها مستهلک و خراب بودند، با توجه به این امر این طرح با بودجه شخصی و اجرای آن به این ترتیب است که موسسه مذهبی می تواند چادرهای مستهلک خود را به موسسه طلوع دهد و با پرداخت مبلغ 12 هزار و 500 تومان که قیمت تولید آن است چادری نو با کیفیت مناسبت دریافت کنند.

قبادی تصریح کرد: این چادر کاملاً ایرانی طراحی شده است. امیدوار هستیم شاهد ترویج لباس پاک پاکیزه در جامعه باشیم. خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع عفاف و حجاب را به شدت پیگیری می کند و نمایشگاه قرآن خاستگاه فعالیت های عفاف و حجاب بوده است. امید داریم که جوانان جامعه ما از این طرح اسقبال کنند  

در ادامه علی اصغر کاراندیش معاون سرمایه انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاه اظهار داشت: عفاف و حجاب یکی از مسائل مهم و دینی ما است خوشخبتانه تا کنون 64 نمایشگاه عفاف و حجاب به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار شده جای بسی خوشحالی است که مردم از استقبال خوبی کردند.  

در پایان این مراسم به صورت نمادین از این طرح رونمایی شد. 

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 156 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 9:43

۱۰۵ فرد مسلح در استان حمص در چارچوب تلاش ها برای آشتی ملی، خود را تسلیم دولت سوریه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، این افراد که از ساکنان دو شهر تلکلخ، الرستن و دو شهرک الحصن و تلبیسه و چند محله شهر حمص بودند پس از رسیدگی به وضعیت خود متعهد شدند که درهیچ اقدام ضد امنیتی و ثبات کشور شرکت نکنند.

افراد تسلیم شده از دیگر فریب خوردگان نیز خواستند که با پیوستن به سازوکار آشتی ملی به آغوش وطن و خانواده خود بازگردند.

این افراد آمادگی خود را برای مشارکت در بازسازی و دفاع از کشور و بازگشت به زندگی طبیعی خود اعلام کردند.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 195 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 9:43

منابع کمیته تحقیق مصری درباره سقوط یک فروند هواپیمای مصری که اخیرا در دریای مدیترانه سقوط کرد، گفتند که حافظه دو جعبه سیاه این هواپیما به شدت آسیب دیده است.

العالم: این منابع که به نام آنان اشاره نشده است، افزودند: بازسازی این دو جعبه قبل از تخلیه اطلاعات آن نیازمند زمان و تلاش زیادی است.

آنان همچنین گفتند که این کمیته میزان خسارات وارده به دو جبهه را تعیین و همچنین مشخص خواهد کرد که باید در مصر یا خارج این کشور تعمیر شود.

این هواپیما ماه گذشته با ۶۶ مسافر و خدمه از پاریس به قاهره می رفت که بر فراز دریای مدیترانه سقوط کرد.

اکتبر 2015، یک هواپیمای مسافربری روسی نیز با ۲۲۴ مسافر و سرنشین مدت کمی پس از برخاستن از فرودگاه قاهره در راه بازگشت به روسیه، سقوط کرد.

بعدا مقام های  روسیه و مصر تایید کردند که علت سقوط این هواپیما، انفجار بمبی بوده که گروه تروریستی داعش در آن جاسازی کرده بودند.

همچنین، در ماه مارس سال جاری، یک فروند هواپیمای مسافربری مصری با ۵۴ مسافر و شش خدمه در مسیر پرواز داخلی از اسکندریه به قاهره ربوده و به قبرس برده شد. بعدا فرد رباینده، که انگیزه شخصی داشت، خود را تسلیم ماموران کرد و به مصر بازگردانده شد.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 160 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 9:43

دلخوشی های ساده افطار گاهی در محل کار، گاهی در مغازه و گاهی در خیابان بهانه های قشنگی است برای در کنار هم بودن در ماه خدا. وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 155 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 8:27

عكسي متفاوت كه سيد حسن خميني در صفحه شخصي اش در اينستاگرام منتشر كرد. وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 171 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 8:27

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با تاکید بر برگزاری آئین اربعین حسینی در دو مرز شلمچه و چذابه گفت: جایگاه مردمی بودن مراسم اربعین حسینی نباید با دولتی بودن عوض شود.

باشگاه خبرنگاران: قدرت الله دهقان یکشنبه در نشست ستاد اربعین حسینی در سرسرای اداری استانداری خوزستان اظهار کرد: اهمیت مشارکت مردم در برگزاری و آماده سازی مراسم اربعین حسینی با اهمیت و قابل تقدیر است به صورتی که سال گذشته در مسیرهایی از جمله خروجی اهواز به سمت دشت آزادگان، عین دو به سمت حمیدیه و بین حمیدیه تا سوسنگرد، مشارکت مردم به خوبی مشاهده شد.

وی افزود: بنابراین بخش مردمی کار باید بیشتر فعال شود و ائمه جمعه باید در مردمی کردن مراسم امسال بیشتر فعال شوند. 

دهقان افزود: روند تکاملی کیفیت خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی از سال 1392 شتاب بیشتری گرفت و تعداد زائران هر سال نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر شده است.

معاون استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت سازماندهی زائران و توقفگاههای خودرو تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال تعداد زائران اربعین نسبت به سال گذشته حداقل دو برابر افزایش یابد و به علت تعطیلی حج و سوریه، حج و زیارت استان باید تمام قوای خود را به سازماندهی زائران عتبات عالیات و اربعین اختصاص دهد. 

وی با اشاره به سازماندهی توقفگاههای خودرو اظهار کرد: از آنجایی که امسال نیز تعداد زیادی از زائران اربعین حسینی با خودروهای شخصی سفر می کنند بنابراین باید فضا و پارکینگ مناسب فراهم باشد و سازمان های مسئول بخشی از مدیریت را به عهده بگیرند.

دهقان خاطرنشان کرد: همچنین حج و زیارت باید این اطمینان را به مردم بدهد که امسال هم زیرباز لغو روادید نمی رود. 

معاون امنیتی انتظامی استاندار خوزستان در خصوص شایعاتی مبنی بر باز شدن مرز خسروی در کرمانشاه در سال جاری گفت: اگر مرز خسروی باز شود فقط از بار مرز مهران کم می کند اما هیچ تاثیری بر مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان ندارد.

وی با تاکید بر استفاده بهینه از امکانات داخلی استان اظهار کرد: در سال های گذشته با اتکا به امکانات خود و با وجود کمبود امکانات پایه ای در زیرساخت ها موفق عمل کردیم.

دهقان تصریح کرد: در نتیجه باید امکانات خود را به بهترین شکل بسیج کنیم و البته باید در حوزه ملی نیز برای جذب امکانات تلاش کنیم.

مدیرکل انتظامی و مرزی استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: پارسال 684 هزار و 934 زائر از طریق مرزهای چذابه و شلمچه در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند و امسال پیش بینی یک میلیون نفر برای هر پایانه مرزی است.

عباس دشتی نژاد در خصوص اصول حاکم بر برنامه زائران اربعین در سال 1395 گفت: اولویت در تامین امنیت زائران و توجه به اصل هم افزایی و استفاده از ظرفیت همه نهادها برای خدمات رسانی به زائران از جمله این برنامه ها است و تهیه طرح جامع بازنگری و نحوه اعزام زائران از اقدامات در نظر گرفته شده در خصوص اعزام است.

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 173 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 8:27

هفته نامه تماشاگران امروز: روحانی به روز می خواهید؟ شهاب مرادی. خوش رو و جوان پسند می خواهید؟ شهاب مرادی. آشنا به رسانه و رگ خواب مخاطب می خواهید؟ شهاب مرادی. این خصوصیات و خیلی ویژگی های دیگر، از حجت الاسلام شهاب مرادی چهره و شخصیتی خاص ساخته است. کسی که با فالوئرهای بسیار در فضای مجازی، فرد محبوب رسانه های رسمی هم هست. یک روحانی به شدت رسمی که خوب بلد است مفاهیم عمیق سنتی و انتقادبرانگیز را در یک بسته بندی فوق العاده شیک، جوری ارائه کند که حتی مخالفانش هم مرعوب شوند.

شهاب مرادی که حتی اسمش هم جذابیت لازم را برای تبدیل شدن به سلبریتی طیف های مختلف و متضاد دارد اما، می گوید آنچه او ارائه می دهد شائبه ای نباید برانگیزد. نه علاقه اش به پیگیری سینمای هالیوود و موسیقی و انتقاداتی که به محدودیت ها و فیلترینگ و پارازیت وارد می کند و نه اصرارش بر شکل سنتی ازدواج و فرزندآوری و رعایت شعائری که دگراندیش ها و نواندیشان دینی بر نمی تابند. 

شهاب مرادی که علاقه اش را به تکنولوژی و مظاهر یک زندگی مرفه و شیک پنهان نمی کند و در عین حال همان نگاه بدبینانه و سختی را به آمریکا و غرب دارد که میان جدی ترین اصولگرایان می توان سراغ کرد. اما هرچه هست، او امروز چهره ای مطلوب و کاملا قابل اعتماد برای همه ارکان و نهادهای کشور است و چنان اعتماد به نفسی دارد که می گوید اگر نامزد حضور در مجلس شورای اسلامی شده بود هر دو جناح او را در فهرست های شان می گذاشتند. ادعایی که البته معلوم نیست چقدر به واقعیت نزدیک است. 

چیزی که در دو سال گذشته شهاب مرادی را در راس خبرها نگه داشته، فعالیت های اینستاگرامی یا حرف های جوان پسندش در تلویزیون نبوده؛ حضورش در راس زمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران بوده که رسانه ها و کاربران فضای مجازی مهم ترین خروجی و دستاورد آن را تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسرا دانستند. تصمیماتی تندروانه که در زمان وقوع، منتقدانش را واداشت تا بگویند، بفرمایید! این هم از آقای مرادی.  مرد خوش صحبت تلویزیون که موقع تصمیم گیری که شد، ماهیت و افکار بسته اش را به نمایش گذاشت. 

شهاب مرادی: جوانان ما دختربازی بلدند نه عشق بازی!

خود شهاب مرادی اما در این زمینه حرف های متفاوتی دارد. بخش بیشتر توضیحاتش درباره مشکلاتی که در زمان حضور در شهرداری داشته، آ، د رکورد است و غیرقابل چاپ. اما بخشی از آن را برای اولین بار در این مصاحبه می خوانید؛ همان طور که صحبت هایش را درباره فرهادی و شجریان و صدا و سیما و خیلی چیزهای دیگر اینجا می خوانید. صبحت های یک روحانی را که سابقه حضور در وزارت کشور دوران مصطفی پورمحمدی، معاونت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، هیات منصفه دادگاه مطبوعات را، در کنار کارهای فرهنگی و برگزاری کلاس های خانواده و ازدواج امروزش، یکجا دارد. حرف هایش ممکن است او را به آنها که کمتر می شناسندش و درباره اش پیش داوری دارند، بیشتر معرفی کند. شاید هم ابهاماتی را که این آخوند خوش خلق و صمیمی و مطلقا حکومتی بر می انگیزد، بیشتر کند.

دستاویز ما برای این گفت و گو پرده برداری از راز و رمز محبوبیت شهاب مرادی بود. اصرار ما بر اینکه او به هر حال سلبریتی است و البته مصائب و البته امتیازات- شهرت را تجربه کرده است، و ناخرسندی خودش از لفظ سلبریتی. اگرچه تایید می کند که محبوبیت اش پیر و جوان و مسجد و خیابان نمی شناسد. این را سر همان قرارمان برای مصاحبه می شد به خوبی لمس کرد. وقتی که عکاسی از او در یک خیابان نسبتا خلوت، به جمع شدن عابران منجر شد و ماشین های عبوری هرکدام بوقی برایش زدند و جمله گفتند و خلاصه برای بیرون کشیدنش از این معرکه مشقتی کشیدیم!

همین چند دقیقه ای که در خیابان رو به روی دفتر ما بودید تا به اینجا آمدید، هرکس نمی دانست هم می فهمید که شما چه اوضاعی دارید. به نظر می رسد با این تنوع طرفدار و مخاطب کلا زندگی اجتماعی سختی دارید؟

من این مساله را پذیرفته ام. بیشتر از اینکه بخواهم ارزیابی کنم شهرت سخت است یا آسان، دلپذیر است یا دل آزار، آن را پذیرفته ام.

تاحالا پیش آمده که حوصله نداشته باشید و بخواهید از این مساله فرار کنید؟

گاهی آدم یک کار اورژانس دارد. مثلا بچه بغل آدم است، حالش بد شده، روی لباسش بالا آورده... اتفاق افتاده در این حالت داشتم به اورژانس بیمارستان می رفتم، طرف آمده سوال می پرسد. می گویم بچه! می گوید خب حاج آقا ما هم سهم داریم!

الان این خاطره واقعی بود؟

بله. بدترش هم پیش آمده. در تشییع جنازه مادربزرگم در خیابان که به دنبال جنازه می رفتیم، چند بار من را نگه داشتند که سوال بپرسند. یا در روضه یا در زیارت و... هستی، می آیند سوال می پرسند. مثلا یک بار می خواستم به تاجیکستان بروم. دو ساعت بین دو پرواز تهران مشهد، مشهد دوشنبه فرصت داشتم تا به حرم بروم. همان جا سوال می پرسند. گاهی سوال های مهم و حیاتی و گاهی هم سوال های غیرضروری می پرسند.

پس حسابی شاکی هستید!

نه اصلا. گفتم که پذیرفته ام. البته بعضی ها هم برای اینکه بگویند ما خیلی مهم هستیم مدام بهانه می آورند که «سخت است»، می گویند «ما خیلی معروف هستیم و مردم مدام می خواهند سوال بپرسند و عکس بگیرند» و «از زندگی افتادیم، این خیلی سخت است»، «با بچه های مان پارک هم نمی توانیم برویم» و... ولی من از آن دسته نیستم. قبول دارم که این شرایط سخت است اما خودمان این شکل از زندگی را انتخاب کردیم. مثلا در بعضی سفرهای هوایی داخل و خارج تمام مدت مشغول جواب دادن به دیگران هستم ولی وقتی با ماشین با خانواده به جایی می رویم، خودمان پنج نفر داخل ماشین هستیم و خیلی هم به ما خوش می گذرد.

کسانی که از شما سوال می پرسند چطور افرادی هستند؟ شما را اذیت می کنند؟

تقریبا از تمام اقشار. تفاوتی که وجود دارد به چهره ها مردم صرفا ابراز علاقه می کنند اما شرایطی که من دارم در کنار ابراز لطف، خصوصی ترین هیجانات و مسائل درونی خودشان رادر کمترین زمان و بیشترین هیجان بیان می کنند و انتظار وقت گذاشتن دارند، شاید در کنارش عکس هم بگیرند و یادگاری بخواهند اما اصل قصه درددل یا مشاوره و مطالبه راهکار است.

تصوری که قبل از معمم شدن این بود که ارتباطات سطحی یا گاهی توهین و سرکار گذاشتن باشد. در ابتدا گمان نمی کردم ارتباطات انقدر جدی و عمیق باشد. مثلا یک مرد 60 ساله شخصی ترین نگرانی ها یا مهم ترین راز زندگی اش را ظرف چند ثانیه به آدم می گوید؛ مثلا اقرار به دزدی، ظلم به اطرافیان و... و این بیشتر از هر چیز نیازمند دوست داشتن قلبی مردم، حوصله و احترام گذاشتن به هیجانات هرچند نابجای آنهاست.

چه زمانی توهین ها بیشتر بود؟

بعد از فیلم مارمولک جوی وجود داشت اما دیگر دوره اش تمام شده.

یعنی شما به آن فیلم گلایه داشتید؟

خود فیلم مارمولک در این که فحش بدهند یا اهانت کنند تاثیر داشت.

شما جزو منتقدان آن فیلم بودید؟

نکته ای هم که به آقای تبریزی و هم به آقایان محمدی و پرستویی عزیز گفتم این بود که اگر اسم فیلم، مارمولک نبود، مثلا رضا یا توبه بود، اصلا حاشیه ای ایجاد نمی کرد. از نظر محتوایی هم خود رضا کاش در آخر فیلم باز به فکر رفتن از ایران نبود و اگر توبه می کرد و برمی گشت خیلی بهتر بود. و یا در رفتار آن خانم که توبه می کند هم یک نوع آشفتگی روانی می بینیم. به نظرم نمی رسید که متحول شده.

شهاب مرادی: جوانان ما دختربازی بلدند نه عشق بازی!

در نهایت شما می گویید بازتاب خوبی برای روحانیت نداشت؟
اساس پرداختن به روحانیت و نقد آن امر مثبتی است اما این فیلم به صورت مقطعی بله. واکنش خوبی را به دنبال نداشت.

این ارتباط مردمی که می گویید جایی که روحانیت به سمت مسوولیت می رود، سخت می شود.

مگر مدرس نبود. هم، شانی مثل شورای نگهبان داشت، هم شان نمایندگی داشت و هم در پایین تر از مجلس در مدرسه سپهسالار درس می داد. امام (ره) در آن زمان به کلاسش رفته بودند و می فرمودند وقتی درس می داد اصلا به نظر نمی رسید مسوولیتی دارد. با مردم ارتباط داشت.

الان یک روحانی که باید با چهارتا محافظ این طرف و آن طرف برود چطور می تواند با مردم ارتباط داشته باشد؟

پاسخ به این پرسش نیازمند تحلیل است. بعضی هایش تحلیل های امنیتی دارد. ببینید وقتی دانشمند هسته ای را ترور می کنند، آن وقت در هر سطحی، آدمی که در سیستم کلی ترقی هسته ای برای ما نقشی ایفا می کند باید از او محافظت شود. موضوعی که در بادیگارد نقد می شود. به همان میزان که فرد، محدود شود و نتواند عادی زندگی کند، در نشاط و کارایی او تاثیر می گذارد.

الان حرف من را تایید می کنید؟

بله. تایید می کنم و می گویم از اهداف این ترورها فقط حذف فیزیکی نبوده است. می خواهند هزار نفر دیگر را هم بترسانند و طبیعتا در فاز بعدی، بخشی از کارایی اجتماعی آن هزار نفر از بین می رود.

می خواهیم برگردیم به فضایی که دور یک روحانی به وجود می آید. شما گفتید تعبیر سلبریتی را دوست ندارید. ولی این یک واقعیت است. سلبریتی هم باید مصائب شهرت را بکشد. شما خودتان به پارک و سینما می روید؟

با خانواده و دوستانم سینما می روم. بعضی وقت ها که یک فیلم را خیلی دوست داشته باشم، شده که سینما را دربست کردیم و رفتیم فیلم را دیده ایم.

یک دوره ای (شهرداری) دست تان باز بوده؛ هر وقت می خواستید به سینما بروید سالن دربست می گرفتید.

همان زمان هم بلیت می خریدیم و می رفتیم.

مثلا کدام فیلم را خیلی دوست داشتید؟

شیار 143. یک بار رد کارپت را هفت، هشت نفری با دوستانم رفتیم و دیدیم. خیلی هم همه خسته بودیم ولی گفتم من این فیلم را ندیده ام و باید ببینم.

همه فیلم ها برای تان این طور است که باید حتما ببینید؟

اغلب فیلم ها را می بینم. الان بیشتر فیلم های اسکاری 2015 را دیده ام.

این ارتباط با مردم را شما در دنیای حقیقی و مجازی دارید. سایت تان هم خیلی پربازدید و فعال است. گرچه اخیرا کمتر فعالیت دارید. سایت و اینستاگرام تان را که می بینیم گاهی به نظر می رسد از بعضی مسائل و سوال های تکراری و بعضی رفتارها دلزده می شوید.

بعضی مخاطبان من در اینستاگرام می گفتند ما اینجا اعصاب مان خرد می شود، نمی آییم.

اینستاگرام فضای نامطلوبی دارد. قبول دارید؟

زمانی که من با اینستاگرام آشنا شدم، تعداد کمی در دنیا آن را می شناختند و در ایران که خیلی کمتر. بعضی ایرانی ها که عکس از نیمرو، کله پاچه و جوجه  کباب می گذاشتند. آن طرفی ها هم جوراب شان را با لباس های دیگرشان می گذاشتند و عکس می گرفتند که این لباس های من است. من جزو اولین آخوندهایی بودم که به اینستاگرام آمدم. با یک آزمون و خطا آن را شروع کردم. اینستاگرام در ایران خیلی گرفت.

برای اینکه فیلتر نبود.

حضور اقشار مختلف خودش موجب کنترل اجتماعی می شود و فرهنگ آن محیط را می سازد.

حضور امثال شما هم در فیلتر نشدن اینستاگرام موثر بود؟

رد نمی کنم.

وارد اینستاگرام شدید و...

کاربرد اینستاگرام برای کاربر خیلی راحت است. شما ببینید من برای ساختن سایتم چقدر وقت و هزینه گذاشتم. چقدر حرص خوردم. چقدر اذیت شدم. شاد تعجب کنید که پولم را هم خوردند (خنده). سال 86 طرف 500 هزار تومان از من گرفت که یک کاری انجام بدهد. رفت و تلفنش را هم خاموش کرد. چون  من همه کارهایم را هم خودم انجام می دهم.

ادمین ندارید؟

نه.

اعتماد ندارید؟

من می گویم وبسایت، شخصی است و من باید خودم کارهایم را انجام بدهم. بعضی ها می نویسند وبسایت شخصی حجه الاسلام استاد فلانی! اینکه دیگر وبسایت شخصی نیست. کسی که به خودش نمی گوید حجه الاسلام. مثل اینکه پیغامگیر تلفن خانه شما این باشد که منزل صاحب قلم نامدار، سردبیرمجله تماشاگران... اینکه درست نیست. وبسایت مثل ایمیل می ماند. مگر ایمیل شما را شخص دیگری چک می کند؟ هیچ کس به مدیریت سایت و اینستاگرام من دسترسی ندارد.

سخت می شود. زمان زیادی می خواهد.

مدیریت زمان مهم است.

این را یکی از وظایف خودتان می دنید.

بله. بالاخره این هم نوعی ارتباط است.

مدیریت کامنت های اینستاگرام خیلی سخت است. 

همه را می خوانم و هرکس به من یا به دیگران بی ادبی کند، بلافاصله بلاکش می کنم.

شهاب مرادی: جوانان ما دختربازی بلدند نه عشق بازی!

پست هایی هم داشته اید که خیلی واکنش منفی داشته و حذف شان کرده باشید؟
ببخشید، اینجا پلیس فتاست؟ (خنده)

یک پست درباره «فرزند بیشتر» گذاشت که خیلی بازخورد منفی داشت.

قبول ندارم، آن پست هنوز هست. آن چه شما بازخورد منفی برداشت می کنید، مشارکت و اظهارنظر واقعی مخاطب است که اتفاقا بسیار برایم ارزشمند است. هیچ وقت انتظار ندارم همه با من موافق باشند و این اظهارنظرها ذات یک رسانه واقعی است. ما باید به انتقاد گوش بدهیم یا نه؟ کسانی که توهین را می پذیرند کسانی هستند که گدایی توجه می کنند. مخاطب من در فضای مجازی باید ادب را رعایت کند و نظرش را هم واضح بگوید.

خب یک وقت بازخورد اجتماعی منفی دارد و مردم با نظر شما موافق نیستند.

هدفم همراهی گرفتن نیست. گاهی هدفم فقط این است که از مردم نظر بگیرم.

وقتی اینقدر نظر منفی می گیرید برای تان تامل برانگیز نمی شود که شاید دارید اشتباه می کنید؟

در مسیر نسل و نسل آوری، جمهوری اسلامی خطا کرده.

خطایش چه بوده؟

فرزند کمتر زندگی بهتر. یک زمانی مخالفت با این حرف، سخن ضدانقلابی تلقی می شود. ما در کلاس مجردها درباره این موضوع صحبت کردیم. سال بعدش آقا در این باره صحبت کردند ولی هنوز هم فرمان کلی کشور در دستگاه های اجرایی، قانون گذاری و فرهنگی به سمت فرزند بیشتر نرفته.

دلیلش این نیست که از نظر ظرفیت کشور...

آن ظرفیت را باید ایجاد کنند. آگاهی مردم نسبت به این موضوع باید افزایش پیدا کند. بخشی هم راست می گویند. مشکلاتی وجود دارد که وزارت بهداشت و مجلس باید آنها را برطرف کنند. ما می گوییم که الان در نقطه طلایی جمعیت هستیم، اگر ضریب زاد و ولد بالاتر نرود، حتما با یک حالت سینوسی پایین می آید. در نتیجه جوان در کشور خیلی کم می شود و در نهایت ما یک کشور پیر و فرتوت می شویم. آیا من باید درباره این موضوع حرف بزنم یا نه؟ حتما باید به این فکر  کنم که وقتی حرف می زنم همه برایم کف بزنند؟

چرا اینقدر برای فضای مجازی وقت می گذارید؟

شاید همین میزان وقت را خیلی ها بی هدف به وبگردی یا در شبکه های اجتماعی یا دیدن سریال های تکراری بگذرانند. من فضای مجازی را دنیای حقیقی می دانم. گذشت آن زمان که مردم خودشان را در فضای مجازی پنهان می کردند. هر کس باید با اسم و فامیل خوش در فضای مجازی باشد. بعد هم ادمین یعنی چی؟ یک وزیر یا باید صفحه داشته باشد یا نه. اگر صفحه دارد خوش باید پست بگذارد و خوش هم نگاه کند. فوقش بدهد به بغل دستی اش بگوید اگر دیدی کسی فحش داد بلاکش کن.

شهاب مرادی که همیشه بازخورد مثبت می گیرد و اغلب با قربانت بروم و فدایت شوم و یک ماچ بده رو به رو می شود...

من در سایتم 160 هزار ایمیل داشتم، به اندازه انگشتان دست هم فحش در آنها نبوده. این با تصور روز اول من در سال 85 و یا تصور دیگران خیلی متفاوت است. پیام های اغواگرانه هم شاید دو سه پایم بیشتر نبوده.

در این فضای مثبت وقتی یک پست می گذارید و مردم بازخورد منفی نشان می دهند، همیشه از قبل انتظارش را دارید یا شگفت زده هم می شوید؟

بعضی اوقات هم واقعا شگفت زده می شوم و به آن فکر می کنم. مثلا ظهر جمع یک پست گذاشتم که الان آیینه خانه پخش می شود. یک ساعت هم کامنت ها را جواب دادم و بعد رفتم وضو گرفتم. آمدم گوشی را نگاه کردم دیدم یک نفر 106 بار زنگ زده. یک بار دیگر زنگ زد. گوشی را برداشتم. یک آقای گفت حاج آقا سلام، خیلی برنامه خوبی بود، فلان موضوع و فلان موضوع را به مسوولان بگو و... خیلی برایم جالب بود. 

از لیست تماس های اسکرین شات گرفتم. این هم برایم جالب بود که با پیش شماره های مختلف در یک بازه زمانی با من تماس گرفته بودند و این 913 هم 106 بار تماس گرفته بود. این اسکرین شات را در اینستاگرام گذاشتم. برای خودم جالب بود که چطور توانسته در نیم ساعت 106 بار تماس بگیرید؟ نرم افزاری روی گوشی اش داشته؟ انتظار هر چیزی داشتم جز اینکه کل موضوع بشود اعتراض به اسکرین شات و اینکه «چرا اپل داری»؟! یک نفر نگفت چه جالب در این لیست، هم 911 هست، هم 913، هم 914 و...

شما یک جا گفته بودید جامعه ما معنوی است ولی به نظر ما غیرمعنوی است. جامعه خشن و بی اخلاقی است.

بعضا افراد متدین مانند شما ممکن است با دیدن برخی مظاهر بی اخلاقی و بی دینی در جامعه، تحت تاثیر خشمی بسیار درونی و با مکانیزم تعمیم، از این برداشت ها داشته باشد که با واقعیت و آمار فاصله دارد، اما حاکی از خوب بودن خودشان است. اما اگر خالی از خشم و نگرانی و به دور از ترس نگاه کنیم همچنان موارد بسیاری برای ستایش این مردم از جنبه دین و اخلاق وجود دارد. بحث مفصلی می شود.

در صفحه تان بین مخاطبان بگومگو هم دارید؟

به نسبت دیگر صفحات بگومگو در صفحه ام خیلی کم است اما نباید فراموش کرد که اصل این بگومگوها چه در حالت شدید آن در برخی صفحات که باعث می شود فرد صفحه خود را ببندد و از اینستاگرام خداحافظی کند، یا مثل صفحه من که رنگ غالبش سلام و صلوات والتماس دعا و... است، ارتباط مستقیم با طلاق ها و قهرها دارد. تازه طلاق در جامعه ما به نسبت بهم خوردن دوستی ها و شراکت های کاری و قهرهای فامیلی کمتر است اما رسمی است و آمار دارد چون طلاق ثبت می شود و همه می فهمند. اگر آما طلاق اینقدر بحرانی و نگران کننده است در سایر حوزه های ارتباطی دیگر وضع نگران کننده تر است و نقش بگومگوها را نباید دست کم گرفت. باید مهارت گذر از بگومگوهای بی حاصل را همه بیاموزیم.

و نمود آن هم در فضای مجازی است.

بله. که سر یک کلمه این طور به هم می ریزند. اصلا گوشی من اپل است. نمره ام در این درس 19 است. دیگر چرا فحش می دهید؟ اگر لازم باشد گوشی هوشمند ایران داشته باشیم این کوتاهی از وزارت صنایع و گمرک است که گوشی خوب ایرانی نداریم.

جی ال ایکس هست.

آیا جی ال ایکس صددرصد ایرانی است؟ یا مثل هاوایی.

هوآوی. معلوم است که اصلا با اینها سر و کار نداشته اید.

اصلا دوست ندارم ایرانی جنس ضعیف دستش بگیرد. بعضی چیزها فریبکاری است و من این توفیق را داشته ام که در این باره موارد زیادی را مشاهده کنم. زمانی که وزارت شکور بودم در یک سال مشاور چهار وزیر بودم. شاید چنین چیزی صد سال یک بار اتفاق نیفتد. استاندار داشتیم که می خواسته برود به خانه شهید سر بزند، سر کوچه از زانتیا پیاده می شده، سوار پیکان می شده می رفته.

شما هیچ وقت از این کارها نکرده اید؟

اینها باعث می شود که از این کارها استفراغم بگیرد. که مثلا در یک جیبم نوکیا 1100 باشد و در جیب دیگرم اپل. روی آنتن تلویزیون هم گوشی ام روی میز است.

ماشین تان چی؟

ماشین را که مردم می بینند.

ماشین تان چیست؟

پژو 206 اما مناسب جاده نیست.

برای جاده چه چیزی مناسب است؟

حداقل زیر 3000 سی سی نباشد.

و ایتالیایی هم باشد...

نه ژاپنی بهتره. (خنده)

ایرادی ندارد بگوییم، دوست دارید همه چیز در زندگی تان ایده آل باشد؟

دوست داشتن نیست، نیاز است. این گوشی مدام جلوی چشم من است. روزی یک ساعت کامنت های اینستاگرام را چک می کنم. ایمیلم را با گوشی چک می کنم. ای کاش دیگران مثل من از گوشی استفاده کنند. (گوشی اش را نشان می دهد بخش برنامه ها مفصل و منظم پر است. در قسمت نوت هم قدیمی ترین یادداشت مربوطه به 2011.8.19 با سرفصل های «فیلترینگ معنا ندارد، محدودسازی درست نیست» و... است)

اینکه فیلترینگ معنا ندارد را جایی نگفته اید؟

چرا. در جمع حزب ا... سایبر.

در تلویزیون نگفته اید.

گفته ام.

شهاب مرادی: جوانان ما دختربازی بلدند نه عشق بازی!

درباره پارازیت هم در تلویزیون صحبت کرده اید؟
بله در برنامه این شب ها گفتم تلویزیون یک بار برای همیشه کارشناس ها را بیاورد درباره پارازیت صحبت کنند که آیا ضرر دارد یا نه. تکلیف مردم را روشن کنید. نمی شود استخوان لای زخم جامعه بگذارید. باید بیایید خیال مردم را راحت کنید. درباره فیلترینگ هم دیدگاهم این بود که فیلترینگ باید طوری باشد که دولت اول به مردم احترام بگذارد. مصرف کننده ایرانی باید محترم باشد. ما وقتی از تلگرام استفاده می کنیم این برای تلگرام منافع دارد، تلگرام وظیفه دارد به ما به زبان فارسی خدمات بدهد. دیگر اینکه تلگرام وظیفه دارد به ما به زبان فارسی خدمات بدهد. دیگر اینکه تلگرام وظیفه دارد مطابق فرهنگ ایرانی ها به ما خدمات بدهد و صفحه ای که کاربر ایرانی تلگرام نمی خواهد را براساس ریپورت آنها ببندد.

شما قبلا فیلم و سریال ها را خیلی حرفه ای دنبال می کردید. الان که می گویید فیلم های اسکار 215 را هم دیده اید.

از فیلم های 2016 هم یکی دو تا دیده ام.

پشیمان نمی شوید؟

مثلا تعبیر وارونه یک رویا را با وجودی که خیلی خسته شدم و خیلی حرص خوردم تا انتها دیدم.

شهرزاد را دیدید؟

بله کامل دیدم.

دوست داشتید؟

کارهایی مثل شهرزاد را از این حیث که خیلی خوش ساخت است و بازی ها عالی است، همه می پسندند. بازی آقای نصیریان فوق العاده بود. یک ماه قبل از شروع این سریال با ایشان سفری به شیراز داشتیم و تقریبا یک روز را از صبح تا شب با هم بودیم. خیلی مرد نجیب، دوست داشتنی و محترمی هستند و من خیلی دوست داشتم در این سال ها یک یازی به یادماندنی داشته باشند. خودم اقرار می کنم که فکر نمی کردم نقش ایشان به این خوبی دربیاید.

آقای حسینی (قباد) به من گفت که: «آقای فتحی یک بار به من گفت دیالوگ را چرا نمی گویی؟ گفتم من محو تماشای بازی آقای نصیریان شده ام!» بازی و کارگردانی این سریال عالی بود. البته یکسری انتقادها هم به آن هست که می گویند یک مقدار به عشق مثلثی نزدیک می شود. من به آقای امامی (تهیه کننده) هم اینها را گفتم- هیچ وقت نشده در رسانه ها به کسی انتقاد کنم که قبل به خودش نگفته باشم، حتی اگر سریال معماگونه ای(!) باشد-.

یعنی آقای ورزی (کارگردان سریال معمای شاه) هم انتقادات شما را از قبل می دانست؟

آقای حقانی می دانست. در مورد شهرزاد بعضی ها این نقد را داشتند که یک جاهایی عشق مثلثی می شود. یک مرد و دو زن یا یک زن و دو مرد؛ این کشمکش ها در سریال هست و این نقدها به آن وارد است. ولی خوبی های این سریال و خوش ساختی اش و خانواده های خوبی که در این سریال می بینیم شاید این عیب را تا حدودی پوشانده باشد. یعنی حتی شخصیت های بزن بهادری که دست شان به خون آلوده است، خانواده های سالمی دارند.

این خطای تکراری که اگر یک آدمی آدم می کشد، هرزه و بد است و جوراب هایش را نمی شوید و... در این سریال نبود. ما به آثار عاشقانه خیلی احتیاج داریم و این نیاز مثل روز روشن است. وقتی 50 درصد طلاق ها در پنج سال اول ازدواج است یعنی بچه های ما عشق ورزی بلد نیستند. شاید دختربازی بلد باشند یا خدای نکرده بی پروایی در روابط را بلد باشند ولی اینکه عشق بازی بلد باشند را کجا باید یاد بگیرند؟ یا باید رمان عاشقانه ای بخوانند یا فیلمی باشد و... هنر باید بتواند این موضوع را پشتیبانی کند.

این ایراد را در تلویزیون نمی بینید که اصلا به این موضوع نمی پردازد؟

بله.

این مساله را در سینمای آمریکا خیلی قوی نمی بینید.؟

عشق به میهن و عشق به خانواده در محصولات آنجا خیلی پررنگ است. منطق دفاع از خانواده برای طرفین دعوا همیشه یک منطق مقبول و درست است. بعد هم عشق به کشور در همه فیلم ها و سریال های شان هست. ولی در جامعه ما و در بین هنرمندان شاید چون احساس می کنند اگر اپوزیسیون باشند بهتر و بیشتر دیده می شوند، کمتر شاهد چنین ابراز علاقه و عشق هستیم. البته وقتی درباره هنر حرف می زنیم باید همیشه در ذهن مان باشد که «آسمان، کشتی ارباب هنر می شکند». باید هوای هنرمندان را داشت. هم امثال ما که مسوولیتی نداریم و نگاه نقاد یا طرفدارانه داریم و هم کسانی که مدیریت دارند باید هوای اهالی هنر را داشته باشند.

سلیقه و ذائقه شما در دنبال کردن آثار هنری چیست؟

دنبال دغدغه هایم می گردم البته بازی و ساخت خوب در انتخاب اثر برایم اهمیت بسیار دارد. مثلا فیلم The Room را دیدم، از وسط های داستان، فیلم می افتد و آن جذابیت لازم را ندارد ولی مثلا بخشی از فیلم Gravity (جاذبه) را ایستاده می دیدم. من دوست دارم خودم را به فیلم بسپارم. اینکه مدام دنبال این باشم که این بخش کروماکی است و آن بخش جلوه های کامپیوتری را نرمال نمی دانم. واقعا فیلم ها را انگار سه بعدی می بینم. سه چهار بار در طی دیدن فصل اول سریال شهرزاد گریه کردم، یکی دو بارش برای قباد بود (خنده). نکته دیگری که سریال شهرزاد داشت به نظرم این بود که شاید جنبه تحریک کنندگی داشت.

اینکه تاریخ آن مقطع را خیلی صرفا سیاسی و در جهت مصدق و فاطمی نشان می داد. به نظرم الان برای مخاطب، مصدق و کاشانی و فداییان اسلام خیلی فرق ندارد و حساسیت هایی که در گذشته بوده الان زیاد وجود ندارد. خود این هم رعایت انصاف در حق تاریخ نیست. البته من اشتباهات تقویمی را نمی گویم، این دست اشتباهات در همه سریال ها قابل اغماض است.

می گویید کارگردان و نویسنده نسبت به مصدق سمپاتی دارند؟

نه. به نظرم یک جوری اغراق آمیز می خواهد بگوید این سمپاتی وجود دارد. من از افراد غریبه ای که اتفاقی با آنها در جمع های گوناگونی در روز برخورد دارم می پیرم که آیا کسی تا به حال درگیر این جنبه از سریال شده یا خیر، کمتر کسی درگیر این بخش شده و حتی شاید اکثر از سیاسی بودن این فرد لج شان گرفته و شاید دوست داشته اند یک عاشقانه ای می دیدند که این قدر سیاسی نبود.

شاید هم یک مقدار خواسته قضیه عاطفی و خانوادگی ماجرا را ارتقا بدهد.

بله. و ایراد دیگر اینکه کاراکتر شهرزاد خیلی امروزی تر از دیروز است. این نقدی است که نویسنده تفکرات فمنیستی داشته است.

نویسنده می گوید این به دلیل این است که قابل درک تر باشد.

به هر حال توصیفی از دیروز که نیست هیچ، از امروز هم خیلی امروزی تر شده. این یک مقدار موضوع را نچسب می کرد، ولی به نظرم یک نکته خوب سریال شهرزاد این است که داستان دارد و خیلی قصه گو است. ولی اینکه چرا حشمت را کشتند و برادرش به جایش آمد، نمی دانم. سریال تعلیق های خوشمزه ای داشت. قسمت آخر خیلی زود جمع شد. به نظرم اگر یک مقدار فرهادی طورتر بود بهتر بود. اگر یک مقدار پایان بازداشت خوب بود.

سلیقه شما اصغر فرهادی را می پسندد؟

اینجا نباید اینقدر جمع می شد.

در یک برنامه به جایزه اسکار فرهادی نقدی داشتید و حمل بر این شد که نسبت به خود کارگردان و خود فیلم هم موضع دارید.

گفتم نسبت به آقای فرهادی مساله ای ندارم ولی این موضوع نباید من را از اظهارنظر بازدارد. نباید بگویم حالا که تب اسکار است پس من هم تبریک بگویم و بگویم «البته یکسری ملاحظاتی هم هست که بعدا می گویم» و آن «بعدا» هم هیچ وقت پیش نیاید. من چیزی را که دشمن ما، آمریکا، بابت آن منت سرم بگذارد مایه مباهات نمی دانم، ولی اگر مردم فقط در یک سینما بعد از فیلم برای فیلمساز دست بزنند آن موفقیت را به او تبریک می گویم.

من فیلم ملکه را در سینما ندیده بودم. تلویزیون آن را پخش کرد. وقتی تمام شد، ساعت یک و نیم شب به میلاد کی مرام زنگ زدم و گفتم واقعا کیف کردم. بازی تو عالی بود. در آن لحظه دیدم باید به او تبریک بگویم. معمولا هم آن ساعت ها بیدار هستند. کی مرام هم گفت تبریک تو برای من از هزار سیمرغ ارزشمندتر بود.

شهاب مرادی: جوانان ما دختربازی بلدند نه عشق بازی!

شما هم جزو کسانی هستید که می گویید درباره الی بهتر از جدایی بود؟
بله. درباره الی بهتر بود.

جدایی را سیاه تر می بینید؟

کمی.

شما با این فرضیه که می گویند سیاه نمایی می کنند تا جایزه بگیرند موافقید؟

این طور نیست که به هر فیلمی که سیاه نمایی کند جایزه بدهند.

بادیگارد را دوست داشتید؟

من حاتمی کیا را دوست دارم.

از کی تا حالا کارهایش را دوست ندارید؟

خودش را خیلی بیشتر دوست دارم و چ بهتر از بادیگارد بود.

آژانس؟

آژانس از همه فیلم هایش بهتر است.

از فیلم های امسال «ابد و یک روز» را دیده اید؟

هنوز ندیده ام ولی باید حتما آن را در سینما ببینم.

آخرین فیلمی که در سینما دیده اید کدام بوده؟

«یتیم خانه» آقای طالبی بود. به نظرم این موضوع ارزشش را دارد که چند فیلم در مورد آن ساخته شود.

پرداختش مناسب بود؟

هنوز اکران نشده. نظر نمی دهم.

آقای جیرانی گفته بودند دیالوگ های این فیلم خوب نبود.

دیالوگ بعضی جاها خوب نبود ولی به نظرم این فیلم همین قدر که بتواند این موضوع یک خطی را در ذهن جا بیندازد که نیمی از جمعیت ایران در یک قحطی از ابین رفته اند و این از تاریخ ما پاک شده، کافی است. این همه یک خطی را جا می اندازد و موفق است. برای فیلم زحمت کشیده شده و قاب هایش قشنگ است.

فارغ از مسائل سیاسی می دانیم که به آثار شجریان علاقه مند هستید.

ان شاءالله خدا شفایش بدهد و بهبودی کامل پیدا کند. آن زمان که ما شجریان گوش می کردیم خیلی ها که الان از او طرفداری می کنند، می گفتند اینها چیست گوش می کنید؟ یاد بدهکاری ها و بدبختی های مان می افتیم و... ولی استاد با سلیقه شنونده کاری کرده که کسانی که شجریان گوش می کردند، دیگر هیچ چیزی به گوش شان این جور دلنشین نمی آید. 

ربنا را بچه های تو و نسل تو هر سالی گوش کنند لذت می برند. شما چهارگاهش را گوش کن، لذت می بری. من ابوعطایش را دوست دارم و واقعا به نظرم شجریان یک اتفاق بی تکرار است. آواز را در نقطه ای قرار داده که دیگر دست کسی به آن نیم رسد. سال های متمادی طلبگی در موسیقی داشته. من یک بار شنیدم که ایشان گفت من بخشی از آوازم را از ساز آقای شهناز یاد گرفته ام. این یعنی طلبگی، که تو دنبال آموزه باشی و از هر جایی که بتوانی آن را به دست بیاوری. نفس این تلاش ستودنی است.

از ارتباطات تان استفاده نکرده اید که مشکل او حل شود؟

ابتدای بروز مسائل تلاش کردم و می دانم افراد دیگری هم سعی خود را کرده اند اما احساس می کنم طرفین خودشان هم باید بخواهند.

شما آقای علی عسگری (مدیر جدید صدا و سیما) را می شناسید؟

نه.

خودتان نسبت به تلویزیون نقدی دارید؟

خودم نقد ندارم. بچه هایم هم نقد ندارند. نوه هایم هم در آینده نقد نخواهند داشت. (خنده)

جدای از تدریس که می دانیم دوستش دارید، بین منبر، تلویزیون و فضای مجازی کدام را ترجیح می دهید؟

منبر را بیشتر دوست دارم.

آیا در جلسات ختم هم منبر می روید؟

گاهی.

از افراد مشهور در ختم چه کسانی منبر رفته اید؟

خیلی یادم نیست. خسرو شکیبایی، چهلم قربانیان زلزله بم در این شهر، آیدین نیکخواه بهرامی، مرتضی پاشایی، محمدعلی اینانلو و...

با زوج های جوان و مجردها زیاد در ارتباط هستید. اگر توصیه ای بخواهید به آنها بکنید چه خواهدبود؟

خوبی های خودتان و بدی های همسرتان را فراموش کنید.

فکر می کنید اصلی ترین مشکل جوان ها در راه ازدواج چیست؟

آرزوهای والدین، چشم و هم چشمی و کاهش مسوولیت پذیری پسران.

فکر می کنید بزرگ ترین مشکل زوج ها که به طلاق منجر می شود چیست؟

خطا در مرحله انتخاب همسر، نداشتن مهارت زندگی مشترک و نادیده گرفتن ضعف های خلقی و شخصیت خود.

چرا آموزش موسیقی در فرهنگسراها در زمان ریاست شما تعطیل شد؟

آموزش تعطیل نشد. مدیریت آموزش سازمان دغدغه هایی داشت که درست بود؛ می گفتند آموزش ما در رشته های مختلف هنری باید اصطلاحا تحصیلات تکمیلی باشد در حد فوق لیسانس و دکترا نه پیش دبستانی و دبستان، چرا که آموزش های ابتدایی از ماموریت های ما خارج است در حالی که مربیان برای همین کلاس های ابتدایی هم از تخصص لازم برخوردار نبودند و همان موقع سازمان مورد نقد موسیقی دانان مسوول هم بود که معلم آشپزی در فرهنگسرا موسیقی درس می دهد اما چون محل درآمدی بود برای فرهنگسرا، احتمال نمی دادند آن روش نادرست اصلاح شود. مقرر کردیم آموزش های تخصصی هنر از جمله موسیقی را برنامه ریزی و اجرا کنند با نگاه حمایتی و بدون درآمدزایی مانند مکتب آواز تهران که مقدمات آن انجام شده بود. 

نکته دیگری که به آن به عنوان یک اصل معتقد هستم عدم رقابت با بخش خصوصی است که باید همیشه و همه جا جدی گرفته شود و مورد مطالبه همه باشد. خیلی از آموزشگاه داران اعتراض می کردند و این اعتراض آنها به حق بود که سازمان فرهنگی هنری با فضای رایگان و کلاس های ارزان تر عرصه را بر 300 آموزشگاه موسیقی خصوصی تهران که از ارشاد مجوز دارند تنگ کرده است. دغدغه دیگر ما هم حمایت از آثار فاخر بود که از توان بخش خصوصی خارج بود.

شهاب مرادی: جوانان ما دختربازی بلدند نه عشق بازی!

پس چرا اینقدر موضوع داغ شد؟
این موارد را قبل از اجرا در نشستی مشترک با رییس خانه موسیقی و معاون هنری وزارت ارشاد در دفتر ما طرح و توافق کردیم اما مدتی پس از اجرا، شاید مشکلات و فشارهای دیگر از جمله مطالبات صنفی و انتقادهای آشکار آنها به خانه موسیقی و نارضایتی هایشان که هنوز هم ادامه دارد باعث شد موضوع داغ شود. عدم صدور مجوز یا لغو پی در پی کنسرت ها که هیچ ربط و ارتباطی با سازمان ما نداشت و ارشاد و سایر نهادها باید پاسخگو می بودند و چند موضوع دیگر که نیاز به پاسخگویی افراد دیگری داشت با طرح خبر تعطیلی کلاس های موسیقی در فرهنگسراها به حاشیه رفت و این خبر به دلایل مختلف از جمله حساسیت خود موضوع موسیقی و شهرت رییس سازمان و رسانه ای بودنم میدانی شد برای قهرمان بازی و بازی رسانه ای دو سه نفر برای فرار از پاسخ گویی. 

حرف های نگفته بسیار است که از بیان آنها صرف نظر می کنم در روایات ما آمده مومن بگومگو نمی کند و لو کانَ مُحقّا. به آن جوسازی های رسانه ای، از جمله حمله VOA و غیره، واکنشی نشان ندادم و تمام شد. البته بعد از دوره مدیریت من، بر اثر همان فشارهای رسانه ای کلاس های آموزش موسیقی به همان شیوه نامطلوب و غیرتخصصی بازگشت. هرچند بعد از مدتی با مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مواجه شد که آقای مجتبی شاکری از اعضای شورای شهر تهران، آن را در صحن علنی شورا بیان کرد و رسانه ای شد.

شما با همه این صحبت هایی که می کنید اصولگرا شناخته می شوید.

من خودم هستم؛ یعنی شهاب مرادی و البته حزب اللهی.

خودتان را جناحی نمی دانید؟ مردم شما را اصولگرا می دانند.

مردم هم من را جناحی نمی دانند.

به طور مشخص اگر در تهران شما کاندیدا بودید...

حتما در دو لیست بودم.

امسال قراربود در دو لیست کسی نباشد. برای مجلس خبرگان ممکن بود.

آنجا هم خیلی ها گفتند بیایم.

با این جمله به ملت بدهکار هستید.

هیچ وقت مجلس در اهدافم نبوده.

چرا؟

مفصل است بگذریم.

اگر در مجلس بودید به برجام رای می دادید.

اگر در مجلس بودم به برجام رای می دادم.

شما جزو دلواپس ها نیستید؟

من از آمریکا بدم می آید و به آمریکا بدبینم، ولی به بچه های انقلاب و کسانی که رهبر انقلاب بارها آنها را متدین خوانده بدبین نیستم.

اگر می خواستید درباره تلویزیون تصمیمی بگیرید، چه تصمیمی می گرفتید؟

تلویزیون باید مسائل امروز را ببیند. فضای مجازی، مساله امروز ماست و مهم ترین چیز در فضای مجازی مخاطب و کاربر است. زمانی آنهایی که در حوزه ارتباطات کار می کردند در همین دو نظریه کاشت و دریافت حرف می زدند. امروز بحث این است که تو نه می کار و نه می توانی ارسال کنی، تا او هرجور می خواهد دریافت کند. خود این آدمی که الان کف خیابان است تولیدکننده محتوا است. خودش رسانه است. این آدم ها همه رسانه هستند. تلویزیون در درجه اول باید فضای مجازی را بپذیرد و بعد همتش را بگذارد تا هم به مردم کاربری یاد بدهد و هم از دولت مطالبه کند که سرویس دهنده ها به مخاطبان ایرانی خدمات فارسی بدهند. ما خیلی باید روی اینها حساس باشیم که مخاطب یاد بگیرد چطور از دستگاه و اپلیکیشن هایش استفاده کند. اما نکته مهم این است که خیلی از این افراد خودشان بلد نیستند از فضای مجازی استفاده کنند. 

مشکل دیگر تلویزیون، در بخش خبر و فضای سیاسی است. مثلا رییس سازمان صدا و سیما دارد عوض می شود صغیر و کبیر هم می دانند، روزنامه جام جم نمی نویسد و تلویزیون هم نمی گوید. در صورتی که باید این خبر را مطرح کنند. این باعث جلب اعتماد مردم می شود. خبر ما بسیار راستگوتر از شبکه های خبری دیگر است. به طور خاص از جرثومه فساد بی بی سی. بی بی سی بلد است با مخاطب چطور رفتار کند. کاری می کند که شما به او اعتماد کنید. 

مساله سوم در عرصه نمایش هم تلویزیون باید قصه گو باشد. سریال قصه گو مردم را جذب می کند. سریال های الان ضعیف هستند و مردم را جذب نمی کنند. من سریال پایتخت را خیلی دوست داشتم. مردم انعکاس زندگی خودشان را در آن می دیدند. دیگر اینکه نوجوان و جوان در تلویزیون ما برنامه ندارد. آدم امروز با آدم دیروز دویست سال فرق کرده. اینها امروز باید در برنامه خودشان حضور داشته باشند. ما هنوز متوجه نشده ایم که مسائل اجتماعی مهم تر از مسائل اقتصادی و مسائل اقتصادی مهم تر از مسائل سیاسی هستند. در اخبار ما این موضوع برعکس است. وقتی هم به مسائل اجتماعی می رسد، کسانی که در این حوزه ها کار می کنند هم جهت گیری و سوگیری سیاسی دارند.

به این بخش که می گویید رسانه خودمان از بی بی سی راستگوتر است می شود انتقاد کرد. اصلا یکی از مشکلات رسانه ما همین است.

 بی بی سی واقعا راستگو نیست. دروغ می گوید و حرفه ای هم دروغ می گوید. آدم خوشش می آید.

شهاب مرادی: جوانان ما دختربازی بلدند نه عشق بازی!

تلویزیون با بخش بزرگی از جامعه مشکل دارد و آنها را به رسمیت نمی شناسد.
شاه کلید تمام این حرف ها همین است که موضوعات فرهنگی اجتماعی مهم تر از سیاسی و اقتصادی است. اگر تلویزیون های ما کابلی بود شما می توانستید ببینید واقعا مردم چی می بینند.

خود شما چقدر تلویزیون را دنبال می کنید، چه برنامه هایی را به صورت روتین می بینید؟

برنامه های غیرتکراری شبکه مستند را می بینم و برنامه های گفت و گومحور. الان بچه هایم نوجوان هستند اما در مورد خردسالی و کودکی آنها، یکی از برنامه های روزانه ام دیدن برنامه های کودک سیما بود که بچه هایم تماشا می کردند.

گفت گو: سیامک رحمانی - فرهاد عشوندی - فاطمه پاقلعه نژاد 

با تشکر از مهدی زرافشان و علی جورابچی

وامداران...
ما را در سایت وامداران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : وام نویس xn--mgb4dh بازدید : 154 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 4:14